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- The literary construction of a monstrous portrait : King Richard III by Thomas More and William ShakespearePublication . Relvas, Maria de JesusThomas More’s narrative The History of King Richard the Third (ca. 1514) and William Shakespeare’s play King Richard III (ca. 1591) may be considered the epitomes of a tradition that has for ever vilified the last Plantagenet monarch of England. Even in later fictional works, it is hard to come across a more distorted and evil character, whose outward appearance faithfully mirrors his inner moral self. Among several other minor or major contributions to this character’s vilification, Bernard André and Pietro Carmeliano had presented him as a monster, physically abominable; John Rous had registered his abnormal birth: after two years in his mother’s womb, the child was born exhibiting teeth and shoulder-length hair; Polydore Vergil had explicitly accused him of the murder of the Lancastrian Prince of Wales, Henry VI’s son. It is my intention to focus on the way More and Shakespeare exploit and amplify this vituperative historiographic tradition, full of serious accusations, though mostly based on rumour, uncertainties and legendary elements. Within this widely accepted tradition, both authors manage to shape a solid portrait of a monstrous Richard, an exemplum not to be imitated or followed, but whose masterly performance, coinciding with the mastery of the rhetorical devices, has never failed to impress successive generations of readers and theatre-goers.
- O debate renascentista sobre a primazia das artes em Inglaterra : literatura versus históriaPublication . Relvas, Maria de Jesus
- Sonetos e sequências de sonetos na literatura inglesa do RenascimentoPublication . Relvas, Maria de Jesus
- Nota prévia e Introdução [da obra] Uma Apologia da Poesia (1595)Publication . Relvas, Maria de JesusNota Prévia e Introdução à tradução para português de An Apology for Poetry (1595), de Sir Philip Sidney
- Baltasar Gracián and the ethics of the RenaissancePublication . Relvas, Maria de JesusThe essay approaches the ethics relevantly inherent to the Renaissance courtly society of Europe, in general, and of England, in particular. Its most vivid and symptomatic formulation is contained in the works by two authors of the Continent who, in different ways, deeply influenced the Elizabethan authors: Baldassare Castiglione’s Il Cortegiano (1502; 1528) and Baltasar Gracián’s El héroe (1637), El discreto (1646) and Oráculo manual y arte de prudencia (1647).
- A Sociedade de Corte Isabelina : um microcosmo de cultura e cerimonial no espaço europeu de quinhentosPublication . Relvas, Maria de JesusOs reinados de Henrique VIII e Isabel I de Inglaterra decorrem durante o período lato do Renascimento, com toda a sua complexidade, diversidade de influências e grande dinamismo. Numa época ímpar, assistiu-se ao alargar do mundo, à percepção de novos espaços, novas gentes e estranhas formas de vida; assistiu-se ao substituir extraordinário de uma concepção do universo, que alterou radicalmente uma mundividência de séculos, e a profundas mudanças religiosas, através dos ventos da Reforma, num panorama de igual ancestralidade; assistiu-se ainda ao acesso, também extraordinário, a inúmeras obras da Antiguidade Clássica e a versões originais das Sagradas Escrituras. Em semelhante contexto, a sociedade enfrentou novas realidades e grandes desafios. O mundo abriu-se ao exterior em todos os sentidos, através das viagens por mar, ao encontro de outros territórios e de outros povos; através do estudo do espólio redescoberto pelos Humanistas e das traduções para vernáculo; através dos curricula por eles instituídos nas universidades, destinados aos nobres e aristocratas que passaram a ter papel fulcral na nova sociedade de corte, juntamente com monarcas também cultos e instruídos. O novo conceito de sociedade de corte é comum ao espaço europeu e radicará — directa ou indirectamente, mais ou menos tardiamente — na complexidade acima mencionada que caracterizou o amplo fenómeno do Renascimento; ou seja, um estará sempre relacionado com o outro. Tendo esse espaço em consideração, os vectores acima referidos e as várias produções literárias da época, centradas no Príncipe e no Cortesão, abordar-se-ão os aspectos pertinentes da sociedade de corte isabelina, em que se destaca uma munificente produção literária, grandemente inspirada pela sua emblemática ‘Faerie Queene’.