Browsing by Author "Oliveira, Maria Rita Marques de"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Analysis of scientific production aligned with the food and nutrition security strategy of Portuguese-Speaking African Institutions: a systematic scoping reviewPublication . Miquitaio, Augusto Mário; Crisp, Alex Harley; Zuliani, Daniela Queiroz; Moura, Ana Pinto de; Oliveira, Maria Rita Marques deThis systematic scoping review aimed to map and characterize the scientific production of researchers from Portuguese-speaking African institutions that align with the Food and Nutrition Security Strategy of the Community of Portuguese-Speaking Countries. The literature search was conducted using six electronic databases (PubMed, EMBASE, Virtual Health Library, Scientific Electronic Library Online, Scopus, and Web of Science), with no restrictions on the year of publication nor language. Through the search strategy, 10,061 records were identified, of which 502 documents and 654 researchers were selected by Food and Nutrition Security specialists along three axes: 1) Policy governance; 2) Access to food; 3) Availability of food. Institutional researchers from Mozambique (66.9%), Guinea-Bissau (15.9%), and Angola (11.4%) presented the most publications and international collaborations. Researchers from Cape Verde, Sao Tome and Principe, and Equatorial Guinea institutions added only 5.8% of the total production. A greater number of publications (61%) was related to axis two of the Food and Nutrition Security Strategy of the Community of Portuguese-Speaking Countries. The most studied themes were sustainable development, child malnutrition, and agricultural production for the first, second, and third axis, respectively. In general, scientific publications have shown limitations in their approaches due to the challenge imposed by the complexity of the food system. However, there has been a quantitative evolution in publications in the last decade, with a greater participation of researchers from Portuguese-speaking African institutions.
- Avaliação da aceitabilidade do uso da lula de babaneira na alimentação escolar em São ToméPublication . António, Dilúvia Boa Morte Viegas d' Abreu; Mendonça, Álvaro Luís Pegado de; António, Meyer Madre de Deus Do Rosário António; Oliveira, Maria Rita Marques de; Moura, Ana Pinto deINTRODUÇÃO: O enriquecimento da alimentação escolar deve ser acompanhado da utilização de produtos agrícolas locais e de baixo custo e que sejam bem aceitos pelas crianças. Em São Tomé e Príncipe, a banana é um dos alimentos mais produzidos, consumidos, e do seu cultivo, existem subprodutos como a lula/flor de bananeira com potencial uso na alimentação. Segundo a Lei n.º 4/2012, Lei do Programa Nacional de Alimentação e Saúde Escolar (PNASE), para que sejam introduzidos novos ingredientes nos menus escolares, devem ser objeto de testes de aceitabilidade. OBJETIVOS: O objectivo do presente trabalho, foi avaliar a aceitabilidade da introdução e o aproveitamento de lula de bananeira na limentação escolar em São Tomé e Príncipe. METODOLOGIA: foram utilizados os métodos de avaliação sensorial, nomeadamente o teste de escala hedónica facial e duo trio, aonde participaram 106 provadores, sendo o primeiro teste com 92 alunos do ensino básico (6-14 anos) e segundo com 14 mestrandos treinados do Instituto Superior Politécnico de São Tomé e Príncipe. As receitas avaliadas foram aquelas já utilizadas na alimentação escolar sendo, molho de peixe com arroz, salada de feijão e sopa de hortaliças preparadas com as variedades de lula de banana prata e maçã. RESULTADOS: Os resultados revelaram uma aceitabilidade acima do limite mínimo estabelecido pela Lei do Programa Nacional de Alimentação e Saúde do Escolar (PNASE) para inclusão de novas receitas, 85% (molho de peixe com arroz: 88%; salada de feijão: 87%; e sopa de hortaliças: 87%). No teste duo trio, não foram observadas diferenças significativas de sabor entre as variedades de lula de bananeira utilizadas (maçã e prata) (Tabela 1). CONCLUSÕES: A inclusão da lula/flor de bananeira nos menus escolares não é apenas uma alternativa economicamente viável, mas também culturalmente respeitosa e com uma aceitabilidade satisfatória dos alunos, representando uma alternativa promissora para enriquecer os menus escolares.
- New challenges for e-learning post-graduate course on sustainable food systemsPublication . Moura, Ana Pinto de; Oliveira, Maria Rita Marques de; Caetano, Fernando J. P.The purpose of this explorative study is to evaluate the post-graduate online course on Sustainable Food Systems, considering the following variables: i) structure of the e-learning activities; ii) educational resources; iii) interactive situations; iv) teacher profile; and v) students’ profile.