Mestrado em Didática do Inglês | Master's Degree in English Didactics - TMDI
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Mestrado em Didática do Inglês | Master's Degree in English Didactics - TMDI by advisor "Childs, Jeffrey Scott"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Developing intercultural communicative competence through EFL teaching and learning in Huila schoolsPublication . Zeferino, João Mupembe Domingos; Childs, Jeffrey ScottThis research aims at comprehending the role EFL in mastering ICC for the Huila students, considering EFL learners’ differences, mother tongue and background. This study emerged from the fact that, throughout my teaching experience as an EFL in Huíla province since 2010, I have come to realize that, in heterogeneous classes, learners from different mother tongues and ethnicities tend to perform very differently within the classroom, especially during oral communication activities. The huge imbalance in their performance is mainly observed when comparing those students whose mother tongue and home language is Portuguese to a vast majority whose mother tongue is an Angolan local language (Nyaneka, Umbundu, Otyikwanhama, etc.). The scope of this study and its analysis is informed by different perspectives presented by Byram (1997); Byram, Gribkova & Starkey (2002), Kramsch’s (1993:24), Corbet (2003) and others. This study’s primary data was collected through a student questionnaire, applied to 15 upper-intermediate students, and a lesson observation checklist, used by two different observers of 4 different classes from different teachers. From these two research instruments, it was possible to conclude that a) a significant number of respondents see intercultural communicative competence as part of the core skills needed to survive the context of global communication; b) the use of target language literary texts and of web-mediated materials can easily lead students to develop openness for tolerance to diversity and dispossession of stereotypes.
- Humanising learning materials: bringing controversial content into EFL classroomPublication . Goncharova, Iuliia; Childs, Jeffrey ScottO paradigma do sistema educativo mundial tem vindo a mudar, da aquisição de conhecimentos teóricos para a ênfase na aprendizagem participativa e em questões da vida real. Segundo a abordagem humanista, o aluno é visto como a figura mais importante no processo de aprendizagem. O presente estudo defende que o currículo de EFL deveria incorporar conteúdos que ajudem a conectar mais eficazmente com o contexto de aprendizagem da vida real. É dada especial ênfase à humanização dos materiais de aprendizagem que trazem à tona a liberdade e a iniciativa dos alunos. A investigação demonstrou que faltam oportunidades para abordar questões controversas na sala de aula, pois os professores consideram-nas demasiado sensíveis e desafiantes de ensinar. Foi realizado um estudo transversal para compreender as crenças dos professores sobre estas questões. Uma vez que os manuais de EFL existentes nem sempre acompanham os tempos e desafios, examinaram-se algumas amostras representativas de materiais de aprendizagem russos e europeus, identificando-se os principais pontos fortes e diferenças. Foi desenvolvido um plano de aula incluindo tarefas cooperativas orientadas para objetivos e atividades de sensibilização intercultural com o objetivo de envolver os alunos mais ativamente. Verificou-se que a introdução de novas estratégias de ensino pode gerar tensões, não podendo, por isso, desconsiderar-se a cultura educativa local e a comunidade docente. A adoção de conteúdos controversos poderá exigir desenvolvimento adicional do professor e mudanças curriculares, incluindo o desenvolvimento de novas formas de pensar sobre como a linguagem funciona e novos objetivos que os alunos precisam de atingir.