LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Relatórios/Documentos de trabalho / Reports/Working papers
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Relatórios/Documentos de trabalho / Reports/Working papers by advisor "Morgado, Lina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Modelos e práticas de inovação pedagógica na formação aberta e a distância de docentes: os casos do Brasil e de PortugalPublication . Costa, Angélica; Morgado, LinaAs tecnologias de informação e comunicação tornaram-se parte integrante da sociedade, e os modos de sua utilização são vitais para nós, cidadãos do século XXI, pois elas fazem parte de nosso cotidiano de vida, trabalho, social, cultural, educacional. No que concerne o uso das tecnologias de informação e comunicação na área da educação, especificamente na formação de tutores para atuarem no universo dos cursos a distância, estas são consideradas potentes, no processo ensino-aprendizagem nestas formações. Para o tutor em processo de formação, a integração e criação de cenários apoiados nas tecnologias de informação e comunicação, fundamentados em estratégias pedagógicas adequadas podem configurar-se como estratégias/dispositivos inovadoras do ponto de vista da mediação, da comunicação e da avaliação. O objetivo do projeto é o de identificar, descrever, avaliar e propor recomendações para o uso de estratégias pedagógicas inovadoras com uso das tecnologias emergentes concernentes aos modelos pedagógicos adotados em dois cursos de sistemas de educação a distância: Curso 1) Curso da Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, no Estado do Rio de Janeiro, Brasil e Curso 2) Curso do Departamento de Educação e Ensino a Distância da Universidade Aberta de Portugal. A necessidade de determinar quais as metodologias e estratégias pedagógicas mais adequadas e eficazes na formação dos diferentes agentes educativos (tutores e professores em especial) para a utilização regular das tecnologias de informação e comunicação através de estratégias pedagógicas inovadoras nos processos de ensino e de aprendizagem, como também em diferentes aspetos da vida e da gestão da instituição possibilita novos modos de ensinar e aprender, ao longo dos processos de formação inicial e contínua.
- Teste e avaliação do Modelo sMOOC como suporte ao desenvolvimento de sMOOCs pelo professor em educação superior no BrasilPublication . Souza, Flávio Lemos de; Morgado, LinaDuring the last few years it has been observed a very rapid growth in the use of MOOCs in higher education by Universities in Europe and elsewhere. The educational community has come to a predominant view agreeing on the lack of quality of many of those courses with regard to consolidated pedagogical principles, eLearning theories, and good practices. Investments have been made both at national and international level, in particular with regard to the issue of quality and formal accreditation in the use of MOOCs granting a pathway to higher education. In order to achieve quality, frameworks have been developed to support the creation of better quality and more effective MOOCs, but there seems to be a lot of work still to be done. This paper aims to offer some contributions to the development of frameworks for better quality and more effective MOOCs design. Two empirical studies have been carried out addressing a MOOC funded by the European Commission, whose main objective was to introduce school teachers the some internet based pedagogical experiences which could be applied to their teaching as blended practice. The first study consisted of an expert analysis where the researcher took part as a participant/learner in the MOOC. The second consisted of an empirical evaluation study of a group of brazilian school teachers taking part as learners in the MOOC. Errors and difficulties by the participants were identified during the course and analysed as a means to recommend improvements to the MOOC design, as well as to bring about relevant information to the development of frameworks to support better quality and more effective MOOCs design. The results have led to the observation that although the particular MOOC under analysis has shown compliance to most of the high level and theoretical pedagogical MOOCs principles, some important low level and practical instructional design as well the system usability have not been received the attention as required. This seems to have led to a high drop rate. In conclusion, this paper supports the view that frameworks conceived as a tool to support MOOC design to meet quality and effective learning experience, should include not only high level theories and pedagogical principles (as most of they currently do), but also integrate the low level instructional design as well as the user centred guidance.