Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
219.02 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo propõe construir uma reflexão crítica e técnica centrada na tecnocultura e nos modos de produção artística pós-digitais. Efetuando-se uma extrapolação dos processos de sonificação na arte digital partindo de um projecto pratico onde esta envolvida a produção de hardware e software que captura o movimento de satélites públicos e militares para utilizar os seus valores de deslocação, velocidade, entre outros, em elementos sonoros e musicais. Este projeto é desenvolvido em parceria com os meus colaboradores Christopher Zlaket (1992) da Arizona State University especializado em design de interfaces e David Stingley (1993) do MIT, especializado em ciências da computação. O objetivo é transformar, por processos de sonificação elementos de valor estético centrados numa investigação que lida com a articulação entre saber técnico, construção de interfaces, programação e sua aplicabilidade nos domínios das artes sonoras, performance musical e instalação multimédia.
This article proposes to build a critical and technical reflection focused on technoculture and post-digital artistic production modes. Making an extrapolation of sonification processes in digital art starting from a practical project involving the production of hardware and software that captures the movement of public and military satellites to use their values of displacement, velocity, among others, in elements. sound and musical. This project is developed in partnership with my collaborators Christopher Zlaket (1992) of Arizona State University who specializes in interface design and David Stingley (1993) of MIT who specializes in computer science. The objective is to transform, through sonification processes, aesthetic value elements centered on an investigation that deals with the articulation between technical knowledge, interface construction, programming and its applicability in the fields of sound arts, musical performance and multimedia installation.
This article proposes to build a critical and technical reflection focused on technoculture and post-digital artistic production modes. Making an extrapolation of sonification processes in digital art starting from a practical project involving the production of hardware and software that captures the movement of public and military satellites to use their values of displacement, velocity, among others, in elements. sound and musical. This project is developed in partnership with my collaborators Christopher Zlaket (1992) of Arizona State University who specializes in interface design and David Stingley (1993) of MIT who specializes in computer science. The objective is to transform, through sonification processes, aesthetic value elements centered on an investigation that deals with the articulation between technical knowledge, interface construction, programming and its applicability in the fields of sound arts, musical performance and multimedia installation.
Description
Comunicação apresentada na conferência " #18.ART: DA ADMIRÁVEL ORDEM DAS COISAS: arte, emoção e tecnologia", realizada na Faculdade de Belas-Artes em Lisboa, de 17-19 outubro de 2019.
Keywords
Satelite Sonificação Pos-digital Hacking Artes sonoras Satellite Sonification Post-digital Sound art
Citation
Paquete Hugo; et al. - Dromologia dos corpos orbitais: projeto de desenvolvimento de hardware e estratégias de composição sonora, com recurso ao movimento de satélites e a outros objetos humanos exteriores à terra. In Livro de Atas de Encontro Internacional “#18.ART: DA ADMIRÁVEL ORDEM DAS COISAS: arte, emoção e tecnologia", Faculdade de Belas-Artes, Lisboa, 17-19 Outubro 2019, Portugal.
Publisher
Universidade de Lisboa. Faculdade de Belas-Artes. Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes