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A expressão da emoção, de um ponto de vista discursivo, pode ser vista através de uma análise cognitiva dos conceitos e expressões (Athanasiadou & Tabakowska; 1998; Kövecses, 1998, pp. 127-152), e pode também ser analisada no âmbito do trabalho interacional (Goffman, 1981). A análise das estratégias discursivas (Gumperz, 1989) permite compreender a coconstrução das "expectativas partilhadas" associadas aos "frames" (Gumperz, 1980, pp. 103-104; Tannen, 1993). Tomando como referência um corpus oral de um programa de rádio de conversas telefónicas sobre futebol português (Almeida, 2012), iremos analisar "estratégias de envolvimento" (Tannen, 1989, p.1) desenvolvidas através de um mecanismo discursivo baseado na expressão de metáforas e imagens imaginadas. Considerando a emoção no quadro do trabalho interacional desenvolvido pelos interactantes em conversação (Edwards, 2001, p. 236), analisaremos a "construção do ponto de vista do narrador" (Borkent, 2017, p. 547) com marcadores como pronomes pessoais, expressões temporais e marcadores de tempo (Vandelanotte & Dancygier, 2017, p. 6). Analisaremos também a seleção, feita pelos participantes, das estratégias discursivas de sarcasmo. Finalmente, vamos relacionar os resultados aqui em questão com a teoria dos espaços mentais e da integração conceptual ("blending") de G. Fauconnier & M. Turner (2002).
The discursive expression of emotion can be pursued through a cognitive analysis of the corresponding concepts and expressions (Athanasiadou & Tabakowska, 1998; Kövecses, 1998, pp. 127-152). It can also be analysed under the frame of interactional work (Goffman, 1981). The analysis of discursive strategies (Gumperz, 1989) allows the understanding of the co-construction of the “shared expectations” that 252 are associated with “frames” (Gumperz, 1980, pp. 103-104; Tannen, 1993). Considering an oral corpus from a Portuguese football radio phone-in program (Almeida, 2012), we will first analyse “involvement strategies” (Tannen, 1989, p.1) developed through a discursive mechanism based on the expression of metaphors and images. Addressing emotion in the interactional framework developed by interactants in conversation (Edwards, 2001, p. 236), we will also analyse the “narrator viewpoint construction” (Borkent, 2017, p. 547) as well as the viewpoint markers such as personal pronouns, temporal expressions and tense markers (Vandelanotte & Dancygier, 2017, p. 6). Finally, the selection of the discourse strategies of sarcasm made by participants will be analysed, and related to the theory of blending (cf. Fauconnier & Turner, 2002).
The discursive expression of emotion can be pursued through a cognitive analysis of the corresponding concepts and expressions (Athanasiadou & Tabakowska, 1998; Kövecses, 1998, pp. 127-152). It can also be analysed under the frame of interactional work (Goffman, 1981). The analysis of discursive strategies (Gumperz, 1989) allows the understanding of the co-construction of the “shared expectations” that 252 are associated with “frames” (Gumperz, 1980, pp. 103-104; Tannen, 1993). Considering an oral corpus from a Portuguese football radio phone-in program (Almeida, 2012), we will first analyse “involvement strategies” (Tannen, 1989, p.1) developed through a discursive mechanism based on the expression of metaphors and images. Addressing emotion in the interactional framework developed by interactants in conversation (Edwards, 2001, p. 236), we will also analyse the “narrator viewpoint construction” (Borkent, 2017, p. 547) as well as the viewpoint markers such as personal pronouns, temporal expressions and tense markers (Vandelanotte & Dancygier, 2017, p. 6). Finally, the selection of the discourse strategies of sarcasm made by participants will be analysed, and related to the theory of blending (cf. Fauconnier & Turner, 2002).
Description
Keywords
Estratégias discursivas Marcadores de ponto de vista Metáforas
Citation
Almeida, Carla Aurélia de. 2022. “É com imenso prazer que verei todos aqueles náufragos agarrados ao seu salva-vidas...”: criatividade numa interação num programa de rádio sobre futebol”, In Linguagem. Cognição. Cultura: teorias, aplicações e diálogos com foco na língua portuguesa (português europeu e português do Brasil), Coordenado por Hanna Batoréo, 251-266. Lisboa: Universidade Aberta, Coleção Ciência e Cultura, n.º 17.
Publisher
Universidade Aberta