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A presente dissertação, D. Manuel I ─ o homem “real” e o herói “construído”,
pretende evidenciar o papel da Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel e das Ordenações
Manuelinas na construção da memória histórica e literária deste rei. Assim, o trabalho teve
como ponto de partida a figura do rei D. Manuel I, vista de duas vertentes: por um lado, a
construção da sua imagem na Crónica e, pelo outro lado, o modo como se projeta, enquanto
rei, ou seja, senhor da ordem e da lei, nas Ordenações.
O reinado de D. Manuel (1495-1521) apresenta-se como uma das épocas mais ricas
da história de Portugal e o felicíssimo rei, como o apelidou Damião de Góis, foi, de facto, o
protagonista de um dos períodos históricos emblemáticos da pátria lusitana. Sobretudo a
Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel, encomendada pelo seu filho D. Henrique, que
pretendia perpetuar os feitos heroicos do pai enquanto personagem ativa da história de
Portugal, permite-nos observar a vida atribulada do rei, do seu reinado e, consequentemente,
do reino que não se limitava a uma porção da Península Ibérica mas que constituía um
império, já, pelo mundo fora.
Se, por um lado, a Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel apresenta uma descrição
que se perfila como factual (apesar de muitas vezes embelezada) do reinado de D. Manuel I,
as Ordenações Manuelinas transportam-nos para a realidade dura do reino e para o modo
como o soberano assume os seus deveres de legislador. Por conseguinte, a partir da Crónica
de Damião de Góis e das Ordenações Manuelinas procuramos observar a construção da
imagem do monarca-herói, pelo cronista, em oposição ao monarca-homem e rei que as
Ordenações plasmam e de como a imagem do soberano, que ambas as obras apresentam,
convergem ou divergem perpetuando-se na história e na literatura subsequentes.
This dissertation, D. Manuel I — the “royal” man and the “built” hero, aims to illustrate the role of the Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel and Ordenações Manuelinas in building the historical and literary memory of this King. Therefore, this dissertation had as a starting point the portrait of the King D. Manuel I, seen from two aspects: on one, the construction of his image in the Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel, and on the other the manner in which he projects himself as King, lord of order and law, in Ordenações Manuelinas. The reign of D. Manuel I, from 1495 to 1521, is one of the wealthiest periods in portuguese history, and the most beloved king, as dubbed by Damião de Góis, was in fact the protagonist of one of the most emblematic historical periods of the Lusitanian empire. Especially the literary work Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel, requested by his son D. Henrique, who intended to perpetuate the heroic feats of the King as an active character in the history of Portugal, allows for na insight into the troubled life of the King, his reign and, consequently, his Kingdom which was not limited to a portion of the Iberian Peninsula but rather part of a vaster, worldwide empire. If on one hand the Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel presents a factual description, (albeit often embellished), of the reign of King Manuel I, the Ordenações Manuelinas transport us to the hard reality of the kingdom and to the way the sovereign fulfills his duties as a legislator. Hence, from the Chronicle of Damião de Góis and the Ordenações Manuelinas, we strive to observe the construction of the image of the monarchhero by the chronicler, in opposition to the monarch-man that the Ordenações shape, and the image of the sovereign that both works present, converging or diverging, perpetuating in subsequent history and literature.
This dissertation, D. Manuel I — the “royal” man and the “built” hero, aims to illustrate the role of the Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel and Ordenações Manuelinas in building the historical and literary memory of this King. Therefore, this dissertation had as a starting point the portrait of the King D. Manuel I, seen from two aspects: on one, the construction of his image in the Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel, and on the other the manner in which he projects himself as King, lord of order and law, in Ordenações Manuelinas. The reign of D. Manuel I, from 1495 to 1521, is one of the wealthiest periods in portuguese history, and the most beloved king, as dubbed by Damião de Góis, was in fact the protagonist of one of the most emblematic historical periods of the Lusitanian empire. Especially the literary work Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel, requested by his son D. Henrique, who intended to perpetuate the heroic feats of the King as an active character in the history of Portugal, allows for na insight into the troubled life of the King, his reign and, consequently, his Kingdom which was not limited to a portion of the Iberian Peninsula but rather part of a vaster, worldwide empire. If on one hand the Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel presents a factual description, (albeit often embellished), of the reign of King Manuel I, the Ordenações Manuelinas transport us to the hard reality of the kingdom and to the way the sovereign fulfills his duties as a legislator. Hence, from the Chronicle of Damião de Góis and the Ordenações Manuelinas, we strive to observe the construction of the image of the monarchhero by the chronicler, in opposition to the monarch-man that the Ordenações shape, and the image of the sovereign that both works present, converging or diverging, perpetuating in subsequent history and literature.
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Keywords
Manuel I, Rei de Portugal, 1469-1521 Portugal, Rei, 1495-1521 (Manuel I) História de Portugal Crónica do Felicíssimo Ordenações manuelinas Historiografia Portugal D. Manuel I Blissful Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel Historiography
Citation
Carrilho, Fernanda da Costa - D. Manuel I [Em linha]: o homem "real" e o herói "construído”. Lisboa: [s.n.], 2020. 97 p.