Repository logo
 
Publication

The use of an estuarine system (Mondego estuary, Portugal) as didactic tool to incorporate education for sustainable development into school curricula

dc.contributor.authorCosta, Sonia
dc.contributor.authorPardal, Miguel
dc.contributor.authorAzeiteiro, Ulisses
dc.date.accessioned2014-01-26T11:07:15Z
dc.date.available2014-01-26T11:07:15Z
dc.date.issued2013
dc.description.abstractThe present paper reviews and discusses the use of the Mondego estuary (Portugal) ecosystem as educational tool for science and environmental teachers/educators. The Mondego estuary is a coastal area of acknowledged high socioeconomic and environmental value (National Ecological Reserve, Important Bird Area and RAMSAR site) whose characteristics (e.g. two distinct subsystems with different physicochemical and ecological characteristics, strong environmental gradients, and anthropogenic pressures) have been used for educational purposes. However, besides the vast available scientific output focused in the Mondego estuary, few had the focal point in its pedagogical potentialities (were only published three MSc dissertations and two book chapters in books of Environmental Education incorporating teaching strategies to approach issues, behind different educational perspectives). The Mondego estuary is presented here as an ecosystem that can be used for educational purposes related to ecology, conservation biology, and sustainability in the coastal zone. In order to use the Mondego estuarine system under an educational framework, some examples of tools to address the pedagogical potentialities, like interpretative routes, analysis of scientific texts, and teachers training programs are presented.por
dc.description.abstractO presente trabalho revê e discute o potencial do ecossistema estuário do Mondego (Portugal) como ferramenta educacional para professores/educadores em ciências e para a sustentabilidade. Este estuário é uma área costeira de reconhecido valor socioeconómico e ambiental (Reserva Ecológica Nacional, Área Importante para as Aves e sítio Ramsar), cujas características (por exemplo, dois subsistemas distintos, com diferentes características físico-químicas e ecológicas, fortes gradientes ambientais e pressão antrópica) apresentam elevado potencial educativo. Contudo, apesar da vasta produção científica disponível focada no estuário do Mondego, poucos trabalhos tiveram o enfoque nas suas potencialidades pedagógicas (apenas foram publicadas três dissertações de mestrado e dois capítulos em livros de Educação Ambiental, incorporando estratégias de ensino para abordar questões relacionadas com este ecossistema estuarino, sob diferentes perspectivas educacionais). O estuário do Mondego é apresentado aqui como um ecossistema que pode ser usado com objetivos educacionais relacionados com a ecologia, biologia da conservação e sustentabilidade na zona costeira. De modo a usar o estuário do Mondego sob um formato educational são apresentados alguns exemplos de ferramentas para desenvolver as suas potencialidades pedagógicas, tal como percursos interpretativos, análise de textos científicos e programas de formação de professores.por
dc.identifierDOI:10.5894/rgci417
dc.identifier.citationCosta, Sónia; Pardal, Miguel; Azeiteiro, Ulisses - The use of an estuarine system (Mondego estuary, Portugal) as didactic tool to incorporate education for sustainable development into school curricula. "Revista de Gestão Costeira Integrada/Journal of Integrated Coastal Zone Management" [Em linha]. ISSN 1646-8872. Vol. 13, nº 2 (2013), p. 243-251por
dc.identifier.issn1646-8872
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/2906
dc.language.isoengpor
dc.peerreviewedyespor
dc.publisherAPRHpor
dc.relation.publisherversionhttp://www.aprh.pt/rgci/pdf/rgci-417_Costa.pdfpor
dc.subjectMondego estuarypor
dc.subjectPedagogy and curriculumpor
dc.subjectEnvironmentpor
dc.subjectSustainabilitypor
dc.subjectEstuário do Mondegopor
dc.subjectPedagogia e curriculumpor
dc.subjectAmbientepor
dc.subjectSustentabilidadepor
dc.titleThe use of an estuarine system (Mondego estuary, Portugal) as didactic tool to incorporate education for sustainable development into school curriculapor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage251por
oaire.citation.startPage243por
oaire.citation.titleRGCI – Revista de Gestão Costeira Integrada / JICZM - Journal of Integrated Coastal Zone Managementpor
oaire.citation.volume13por
person.familyNameAzeiteiro
person.givenNameUlisses
person.identifier90893
person.identifier.ciencia-id1C13-105A-FF3A
person.identifier.orcid0000-0002-5252-1700
person.identifier.ridC-5933-2008
person.identifier.scopus-author-id6603109821
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typearticlepor
relation.isAuthorOfPublicationdd4a3fac-560c-490a-ab12-223bc59d1531
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverydd4a3fac-560c-490a-ab12-223bc59d1531

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
The use of an Estuarine System as Didactic Tool to incorporate Education.pdf
Size:
892.47 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: