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Valorisation of menu labelling at fast food restaurants: exploring consumer perceptions

datacite.subject.sdg12:Produção e Consumo Sustentáveispt_PT
dc.contributor.authorCunha, Luís Miguel
dc.contributor.authorMoura, Ana Pinto de
dc.contributor.authorLima, Rui Costa
dc.contributor.authorFrias, Ana
dc.date.accessioned2023-07-24T09:53:15Z
dc.date.available2023-07-24T09:53:15Z
dc.date.issued2011
dc.description.abstractThe present study aimed to investigate Portuguese consumers’ interest for the provision of nutrition information at fast food restaurants and reactions to alternative presentations of this information. Four focus groups, with 5 to 8 consumers, were conducted in which participants were asked to look at three mock fast food restaurant menus that varied with respect to whether calorie information was provided and whether small portions and salads were available. Participants also discussed about fast food perceptions and attitudes, and fast food meal criteria decisions as well as the influence of nutrition information available at fast food restaurants on consumer meal decisions. Generally, participants were not interested on nutrition information when they eat at fast food restaurants, because eating at fast food restaurants continues to be mainly associated with taste, pleasure and convenience. Except for women with lower education, some participants were very critical regarding healthy menu identification, putting into question the regular menus without nutrition information. Some participants did not think they would do the calculations required to use the information on number of calories in each serving in order to report their estimation of daily energy requirements. Men, compared to women, were more aware of the possible ways in which fast food restaurants could provide point of purchase nutrition information.pt_PT
dc.description.abstractPretendeu-se investigar o interesse do consumidor português sobre a presença de informação nutricional no espaço de venda de restaurantes fast food, bem como avaliar as reações dos consumidores a diferentes formas de informação nutricional. A técnica de recolha de informação utilizada foi o focus group. Realizaram-se quatro grupos, sendo cada grupo constituído por 5 a 8 participantes. Os participantes foram convidados a observar três listas de menus de fast food fictícios, os quais se diferenciavam entre si pela presença de calorias nos diferentes itens e pela presença de alternativas de menor tamanho, bem como de saladas. As percepções e as atitudes dos participantes em relação ao segmento fast food, critérios de escolha da refeição, bem como a influência da informação nutricional presente no espaço de venda do restaurante fast food quando da escolha da refeição foram igualmente discutidas. De um modo geral, os participantes não demonstraram interesse na disponibilização de informação nutricional no espaço do restaurante fast food, associando sabor, prazer e conveniência às refeições aí realizadas. Com exceção das mulheres sem formação superior, alguns participantes foram críticos em relação ao destaque dado ao menu saudável, pondo em questão o valor nutricional dos menus que não contemplam esta informação. Alguns participantes questionaram a utilidade da informação calórica, presente nos menus, na quantificação das necessidades energéticas diárias. Verificou-se que os homens, em comparação com as mulheres, eram mais conhecedores das diferentes fontes de informação nutricional presentes em restaurantes fast food.pt_PT
dc.description.sponsorshipThis work was financially supported by Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal, through: “Programa Plurianual de Unidades de I&D/Laboratórios Associados” given to REQUIMTE.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationCunha, L. M., de Moura, A. P., Lima, R. C., & Frias, A. (2011). Valorisation of menu labelling at fast food restaurants: exploring consumer perceptions. Brazilian Journal of Food Technology, Preprint Series 7, 55-64pt_PT
dc.identifier.doi10.4260/bjft201114e000107pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/14575
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto de Tecnologia de Alimentos - ITALpt_PT
dc.subjectConsumer choicept_PT
dc.subjectFoodservicept_PT
dc.subjectQualitative researchpt_PT
dc.subjectNutrition informationpt_PT
dc.subjectCritérios de escolhapt_PT
dc.subjectServiço de alimentaçãopt_PT
dc.subjectPesquisa qualitativapt_PT
dc.subjectInformação nutricionalpt_PT
dc.titleValorisation of menu labelling at fast food restaurants: exploring consumer perceptionspt_PT
dc.title.alternativeImportância da presença de informação nutricional no cardápio de restaurantes fast food: explorando as percepções do consumidorpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleBrazilian Journal of Food Technologypt_PT
person.familyNameCunha
person.familyNameMoura
person.givenNameLuís Miguel
person.givenNameAna Pinto de
person.identifierR-000-0Z4
person.identifier.ciencia-idEE1F-27E6-C356
person.identifier.orcid0000-0003-3536-4712
person.identifier.orcid0000-0001-9197-8183
person.identifier.ridD-6395-2013
person.identifier.scopus-author-id51161546800
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication373ffc01-22ea-4dc1-99d4-2107f71b24a6
relation.isAuthorOfPublicationb1210435-fc7f-46ac-a4e7-d12dec22a394
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