Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Visões do labirinto no período clássico e em Comenius

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Pinheiro, Bello & Simão 2021.pdf315 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

O presente ensaio propõe uma específica definição do conceito de “labirinto” enquanto possível modelo para uma nova forma de conhecimento que recupere a dimensão unitiva do saber, perdida ao longo da História. Assim, apresenta-se um percurso retrospetivo, partindo da criação do labirinto clássico e do papel do Minotauro e avançando para o exemplo de Comenius, através do seu caminho em direção ao “paraíso do coração”. Como ponto conclusivo, pretende-se apresentar a proposta de uma utopia para o conhecimento que permita a junção da “emoção” à “razão”, numa unidade capaz de estabelecer uma colaboração efetiva entre diversas áreas do saber.
The present essay proposes a specific definition of the concept of "labyrinth" as a possible model for a new form of knowledge that recovers the unitive dimension of knowledge, lost throughout history. Thus, a retrospective path is presented, starting from the creation of the classic labyrinth and the role of the Minotaur and advancing to the example of Comenius, through his path towards the “paradise of the heart”. As a conclusive point, we intend to present the proposal of a utopia for knowledge that allows the joining of “emotion” to “reason”, in a unit capable of establishing an effective collaboration between different areas of knowledge.

Description

Keywords

Labirinto Minotauro Razão Emoção Conhecimento Utopia Labyrinth Minotaur Reason Emotion Knowledge Utopia

Pedagogical Context

Citation

Pinheiro, L., Bello, M. & Simão, J. (2021) Visions of the Labyrinth at the Classical Age and in Comoenius. Thomas Project. A border journal for utopian thoughts, 5 (1), 105-122

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue