Repository logo
 
Publication

Articulating the CCM approach and Lesson Study: a promising teacher professional development towards inclusive education

datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidadept_PT
datacite.subject.sdg10:Reduzir as Desigualdadespt_PT
dc.contributor.authorFluminhan, Carmem
dc.contributor.authorCastro, Paula Teixeira de
dc.contributor.authorSchlünzen, Elisa Tomoe Moriya
dc.contributor.authorSchlünzen Junior, Klaus
dc.date.accessioned2022-08-02T10:10:35Z
dc.date.available2022-08-02T10:10:35Z
dc.date.issued2022-07-22
dc.description.abstractQuality provision of inclusion is directly impacted by the extent to which inclusive teaching practices are provided in inclusive educational settings. Besides exploring the contemporary concept of inclusion, this paper addresses the international research literature on Lesson Study (LS) for inclusive settings and investigates the Constructionist, Contextualized and Meaningful (CCM) approach by Schlünzen et al. (2020) as a possible fit to create enhanced conditions for inclusive education in tandem with LS. Findings showed that international experiential studies using LS for improving inclusion shared similar nature with the CCM approach regarding the collaboration amongst teachers for effective professional learning and the centrality of the students’ voices to improve and transform teaching practices towards inclusion. Finally, the study suggests that the articulated use of LS and the CCM approach might ignite more effective inclusive teaching practices whilst providing an education that promotes all learning, and meets the needs of all students in inclusive educational settings. This study also indicates further avenues for empirical research to deepen the understanding of how the LS movement and the CCM approach integrated to teaching and learning can impact education in different cultures.pt_PT
dc.description.abstractO oferecimento de inclusão de qualidade está diretamente relacionado à extensão em que as práticas de ensino inclusivas são fornecidas em ambientes educacionais inclusivos. Além de explorar o conceito contemporâneo de inclusão, este artigo aborda a literatura internacional sobre Lesson Study (LS) para ambientes inclusivos e investiga a abordagem Construcionista, Contextualizada e Significativa (CCS), de acordo com Schlünzen et al. (2020), como uma possível perspectiva para criar condições adequadas para a educação inclusiva articulada ao LS. Os achados demonstraram que estudos empíricos internacionais, que utilizaram o LS para promover a inclusão, compartilhavam de uma natureza semelhante à abordagem CCS no que diz respeito à colaboração entre professores para uma aprendizagem profissional efetiva, assim como compreendem a importância a centralidade das vozes dos estudantes para desenvolver e transformar as práticas de ensino com vistas à inclusão. Por fim, o estudo sugere que o uso articulado do LS e da abordagem CCS pode desencadear práticas de ensino inclusivas mais eficazes, proporcionando uma educação que promova as aprendizagens que atendam às necessidades de todos os estudantes em ambientes educacionais inclusivos. Este estudo também indica futuros caminhos para pesquisas empíricas a fim de aprofundar a compreensão de como o movimento LS e a abordagem CCS integradas ao ensino e à aprendizagem podem impactar a educação em diferentes culturas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationFluminhan, C. S. L., Castro, P. T. de, Schlünzen, E. T. M., & Schlünzen, K, Jr. (2022). Articulating the CCM approach and lesson study: a promising teacher professional development towards inclusive education. Video Journal of Social and Human Research, 1(1). 84-96. http//doi.org/10.18817/vjshr. v1i1.17.pt_PT
dc.identifier.doi10.18817/vjshr.v1i1.17pt_PT
dc.identifier.issn2795-5745
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/12107
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Aberta | Universidade Estadual do Maranhãopt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://vjshr.uabpt.uema.br/index.php/vjshr/article/view/17pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectConstructionistpt_PT
dc.subjectContextualized and meaningful approachpt_PT
dc.subjectProfessional learningpt_PT
dc.subjectInclusionpt_PT
dc.subjectLiterature reviewpt_PT
dc.subjectAbordagem construcionistapt_PT
dc.subjectContextualizada e significativapt_PT
dc.subjectAprendizagem profissionalpt_PT
dc.subjectInclusãopt_PT
dc.subjectRevisão de literaturapt_PT
dc.titleArticulating the CCM approach and Lesson Study: a promising teacher professional development towards inclusive educationpt_PT
dc.title.alternativeArticulação entre a abordagem CCM e o Lesson Study: desenvolvimento profissional docente promissor para uma educação inclusivapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage96pt_PT
oaire.citation.startPage84pt_PT
oaire.citation.titleVideo Journal of Social and Human Researchpt_PT
person.familyNameFluminhan
person.familyNameSchlünzen
person.familyNameSchlünzen Junior
person.givenNameCarmem
person.givenNameElisa Tomoe Moriya
person.givenNameKlaus
person.identifier.orcid0000-0002-0342-2474
person.identifier.orcid0000-0003-1138-8541
person.identifier.orcid0000-0002-5623-6093
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationd4bb115f-92ae-4055-9fb6-415857678f8e
relation.isAuthorOfPublicationa0a80543-5d21-4e34-b312-65cd15bd24c0
relation.isAuthorOfPublicationb323ee23-7a06-4b6f-bb5f-d76768014448
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverya0a80543-5d21-4e34-b312-65cd15bd24c0

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Artigo 7 - ARTICULATING THE CCM APPROACH AND LESSON STUDY.pdf
Size:
279.64 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
articulating_the_ccs_approach_and_lesson_study__(240p).mp4
Size:
23.47 MB
Format:
Unknown data format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: