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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
As tecnologias digitais têm vindo a aumentar na diversidade e nas suas possibilidades,
proporcionando novas oportunidades de transferência de conhecimento. No ensino,
soluções de realidade virtual e aumentada têm vindo a ser utilizadas, explorando
diferentes modalidades de interação e envolvimento dos alunos. Baseadas em princípios pedagógicos construtivistas, pretendem proporcionar ao aluno/utilizador acesso efetivo à informação em situações de experiências imersivas em tempo real. Uma das
abordagens que tem ganho interesse é a aprendizagem baseada em jogos.
Este projeto contempla o desenvolvimento de um jogo digital em contexto de atividades
de ensino-aprendizagem que visa ajudar os alunos a adquirirem conhecimentos através
de realidade aumentada, no campo da geometria. Pretende-se desenvolver um jogo que permita aos alunos do primeiro ciclo uma melhor capacidade de visualização das figuras
geométricas no plano e no espaço; a compreensão de propriedades de sólidos
geométricos; e a familiarização com o vocabulário próprio da geometria.
Digital technologies have been growing in diversity and the possibilities they offer have increased, providing new opportunities for the transmission of knowledge. In teaching, the use of virtual and augmented reality has been on the rise, exploring different means of interaction and student engagement. Based on constructivist pedagogic principles, those pretend to provide the learner/user with effective access to information through real-time immersive experiences. Game-based learning is one of the approaches that have received growing interest. This project contemplates the development of a digital game in a teaching and learning context, which aims to help students acquire knowledge in the field of geometry with the help of augmented reality. The game is intended to develop the following competences in primary school learners: a better visualization of geometric objects on a plane and in space; understanding of the properties of geometric solids; and familiarization with the vocabulary of Geometry.
Digital technologies have been growing in diversity and the possibilities they offer have increased, providing new opportunities for the transmission of knowledge. In teaching, the use of virtual and augmented reality has been on the rise, exploring different means of interaction and student engagement. Based on constructivist pedagogic principles, those pretend to provide the learner/user with effective access to information through real-time immersive experiences. Game-based learning is one of the approaches that have received growing interest. This project contemplates the development of a digital game in a teaching and learning context, which aims to help students acquire knowledge in the field of geometry with the help of augmented reality. The game is intended to develop the following competences in primary school learners: a better visualization of geometric objects on a plane and in space; understanding of the properties of geometric solids; and familiarization with the vocabulary of Geometry.
Description
Dissertação de Mestrado em Expressão Gráfica e Audiovisual apresentada à Universidade Aberta
Keywords
Novas tecnologias Tecnologia da educação Realidades virtuais Tecnologia digital Jogos Aprendizagem Geometria Geometry Game Based Learning (GBL) Gamification Augmented reality Educational technology
Citation
Leitão, Rui - Aprendizagem baseada em jogos [Em linha] : realidade aumentada no ensino de sólidos geométricos. [Lisboa] : [s.n.], 2013. 77 p.