Repository logo
 
Publication

Educommunication as a strategy to face syphilis: an analysis of the open educational resources available at AVASUS

dc.contributor.authorValentim, Ricardo
dc.contributor.authorCunha Oliveira, Aliete
dc.contributor.authorDias, Aline de Pinho
dc.contributor.authorOliveira, Eloiza da Silva Gomes de
dc.contributor.authorValentim, Janaína Luana Rodrigues Da Silva
dc.contributor.authorMoreira, J. António
dc.contributor.authorCoutinho, Karilany Dantas
dc.contributor.authorTrindade, Sara Dias
dc.contributor.authorBonfim, Marilyn
dc.date.accessioned2023-02-10T10:41:25Z
dc.date.available2023-02-10T10:41:25Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractIntroduction: Syphilis is a problem for the Brazilian Public Health. Therefore, the Brazilian Ministry of Health has been promoting actions to fight this disease; among them, the “No Syphilis Project” stands out, and develops open educational resources (OER), among several activities. Objective: To analyze the open educational resources available in the SUS (the Brazilian Unified Health System) Virtual Learning Environment, focused on syphilis. Methods: This qualitative study, based on epistemology in the field of phenomenology, is a content analysis operated with the meanings constructed to parts of a set of texts and the objects of its analysis were the teaching plans of 19 educational resources available at AVASUS, which dealt with the theme “Syphilis”. The analysis was organized into two unitss: The main purpose of the educational resource and Thematic focus of the educational resource. Results: The overlapping of clinical aspects of the disease to the detriment of socio-environmental aspects and the prevalence of informational objectives can be observed, with the exception of one resource that presented an objective that sought a more active action by the course participant. In the analysis unit 1 it was possible to identify the prevalence of objectives such as ‘presenting’ or ‘conveying’ content/information related to the disease. In the analysis unit 2 it was possible to identify the “classic” biomedical cycle of approaching a disease, focusing on diagnosis. Conclusion: The study contributed to the identification of gaps from the thematic and methodological point of view that can guide the planning for the construction of new educational resources.pt_PT
dc.description.abstractIntrodução: A sífilis é um problema de saúde pública do Brasil, que via seu Ministério da Saúde vem promovendo ações de enfrentamento da doença, entre as quais se destaca o “Projeto Sífilis Não”, que desenvolve, entre diversas atividades, recursos educacionais abertos. Objetivo: Analisar os recursos educacionais abertos, disponíveis no ambiente virtual de aprendizagem do Sistema Único de Saúde (AVASUS), circunscritos na temática da sífilis. Métodos: Este estudo qualitativo, com base espistemológica no campo da fenomenologia, constitui-se em uma análise de conteúdo que operou com os significados contruídos com base em um conjunto de textos e teve como objetos de análise os planos de ensino de 19 recursos educacionais disponíveis no AVASUS e que versavam sobre o tema “sífilis”. A análise foi organizada em duas unidades: objetivo principal do recurso educacional; e foco femático do recurso educacional. Resultados: Pode-se observar a sobreposição de aspectos clínicos da doença aos aspectos socioambientais e a prevalência de objetivos informacionais — com exceção de um recurso, cujo objetivo buscava uma ação mais ativa por parte do cursista. Na unidade de análise 1, foi possível identificar a prevalência de objetivos como “apresentar” ou “dar a conhecer” conteúdos/informação relacionados à doença. Na unidade de análise 2, foi possível verificar o ciclo biomédico “clássico” de abordagem de uma doença, com foco no diagnóstico. Conclusão: O estudo contribuiu para a identificação de lacunas dos pontos de vista temático e metodológico, que pode orientar o planejamento para a construção de novos recursos educacionais.pt_PT
dc.description.sponsorshipThis study was funded by Quick Response to Syphilis Project in Care Networks — “No Syphilis”.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationVALENTIM, Ricardo, CUNHA-OLIVEIRA, Aliete, DIAS, Aline, OLIVEIRA, Eloiza, VALENTIM, Janaína, MOREIRA, J. António, COUTINHO, Karilany, DIAS-TRINDADE, Sara, BONFIM, M. (2021). Educommunication as a strategy to face syphilis: An analysis of the open educational resources available at AVASUS. DST Brazilian Journal Of Sexually Transmitted Diseases. 33:e213310, 1-5.pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5327/DST-2177-8264-20213310pt_PT
dc.identifier.issn2177-8264
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/13357
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectCommunicationpt_PT
dc.subjectHealth educationpt_PT
dc.subjectSyphilispt_PT
dc.subjectComunicaçãopt_PT
dc.subjectEducação em saúdept_PT
dc.subjectSífilispt_PT
dc.titleEducommunication as a strategy to face syphilis: an analysis of the open educational resources available at AVASUSpt_PT
dc.title.alternativeEducomunicação como estratégia de enfrentamento à Sífilis: uma análise dos recursos educacionais abertos disponíveis no AVASUSpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceBrasilpt_PT
oaire.citation.endPage5pt_PT
oaire.citation.issue33:e213310pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleBrazilian Journal Of Sexually Transmitted Diseasespt_PT
person.familyNameValentim
person.familyNameCunha Oliveira
person.familyNamede Pinho Dias
person.familyNameda Silva Gomes de Oliveira
person.familyNameRodrigues da Silva Valentim
person.familyNameMoreira
person.familyNameCoutinho
person.familyNameTrindade
person.familyNameBonfim
person.givenNameRicardo
person.givenNameAliete
person.givenNameAline
person.givenNameEloiza
person.givenNameJanaína Luana
person.givenNameJ. António
person.givenNameKarilany Dantas
person.givenNameSara Dias
person.givenNameMarilyn
person.identifier1315523
person.identifier1438301
person.identifier.ciencia-idD817-30FA-09C5
person.identifier.ciencia-id2B14-ACE3-6C96
person.identifier.ciencia-idC714-2907-EDFF
person.identifier.orcid0000-0002-9216-8593
person.identifier.orcid0000-0001-8399-8619
person.identifier.orcid0000-0002-6216-9608
person.identifier.orcid0000-0002-0675-9216
person.identifier.orcid0000-0001-8525-8155
person.identifier.orcid0000-0003-0147-0592
person.identifier.orcid0000-0002-2051-8611
person.identifier.orcid0000-0002-5927-3957
person.identifier.orcid0000-0001-5634-1689
person.identifier.ridGQH-1636-2022
person.identifier.scopus-author-id35606294400
person.identifier.scopus-author-id57212134830
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication66c0b442-0fd6-4468-bc7a-6121e4c25349
relation.isAuthorOfPublicationac5d49dc-28e3-4b3e-9908-de090fa67818
relation.isAuthorOfPublication4197ae3c-e527-4f36-927c-bb3959680931
relation.isAuthorOfPublicationb07be492-a86d-415c-a9ce-3b307f6220c2
relation.isAuthorOfPublicationba6ec682-7b0c-4324-81ca-aea0da79fb3b
relation.isAuthorOfPublicationda2ca531-e45f-48fe-bafe-1151cfa6dd85
relation.isAuthorOfPublication406a7cc9-b719-438c-83ce-8822f1f8f18a
relation.isAuthorOfPublication6dfc5c08-5b41-4d8a-8467-eaa9f7fcd010
relation.isAuthorOfPublicationdd8626cd-b4b8-4315-bfbd-2065762ca3e8
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryba6ec682-7b0c-4324-81ca-aea0da79fb3b

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
75.Artigo2177-8264-JBDST-33-e213310.pdf
Size:
1.23 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: