Repository logo
 
Publication

Explorar conexões entre matemática local e matemática global

dc.contributor.authorLatas, Joana
dc.contributor.authorMoreira, Darlinda
dc.date.accessioned2014-04-14T08:52:50Z
dc.date.available2014-04-14T08:52:50Z
dc.date.issued2013-12
dc.description.abstractA integração de aspectos culturais nos currículos é um meio de legitimar vivências dos alunos e de responder à diversidade cultural, em prol de uma maior equidade na aprendizagem matemática com significado (e.g. Bishop, 2005; Gerdes, 2007; Moreira, 2008). Neste artigo, pretendemos destacar o papel da matemática cultural no desenvolvimento da predisposição para estabelecer conexões matemáticas e na comunicação matemática. Tal objectivo enquadra-se numa investigação mais ampla (Latas, 2011), na qual se desenvolveu um projecto curricular, cuja conceptualização seguiu uma abordagem etnomatemática. Os resultados sugerem que os alunos: i) se apropriaram de práticas culturalmente distintas pela relação que estabeleceram com os seus conhecimentos prévios; ii) revelaram gradualmente maior predisposição para o estabelecimento de conexões matemáticas; iii) aprofundaram conhecimentos matemáticos locais e globais na interação entre ambas as dimensões.por
dc.description.abstractThe integration of cultural aspects in the school curricula is a means to legitimize students’ experiences and to consider their cultural diversity in favor of equity for meaningful mathematical learning. (e.g. Bishop, 2005; Gerdes, 2007; Moreira, 2008). In this article we highlight the role of cultural mathematics to develop a predisposition to establish mathematical connections. This objective is framed in a broader research (Latas, 2011) in which a qualitative methodology of an interpretative nature was followed. Data was gathered using participant observation, interviews, documentary analysis and the design of a curricular project. The conceptualization of the project followed an ethnomathematical approach and it was implemented in a 7th grade class where the teacher played simultaneously the role of researcher. The results suggest that students: i) appropriated culturally distinct practices through the relationships that they established with their previous knowledge; ii) gradually revealed a greater predisposition to establishing mathematical connections; iii) deepened local and global mathematical knowledge by relating both dimensions.por
dc.identifier.citationLatas, Joana; Moreira, Darlinda - Explorar conexões entre matemática local e matemática global [Em linha]. "Revista Latinoamericana de Etnomatemática". ISSN 2011-5474. Vol. 6, Nº 3 (2013), p. 36-66por
dc.identifier.issn2011-5474
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/3065
dc.language.isoporpor
dc.peerreviewedyespor
dc.publisherHilbert Blanco-Álvarezpor
dc.relation.publisherversionhttp://revista.etnomatematica.org/index.php/RLE/issue/currentpor
dc.subjectMatemática localpor
dc.subjectMatemática globalpor
dc.subjectConexões matemáticaspor
dc.subjectQuadriláterospor
dc.subjectLocal mathematicspor
dc.subjectGlobal mathematicspor
dc.subjectMathematical connectionspor
dc.subjectQuadrilateralspor
dc.titleExplorar conexões entre matemática local e matemática globalpor
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceColombiapor
oaire.citation.endPage66por
oaire.citation.startPage36por
oaire.citation.titleRevista Lationoamerica de Etnomatemática : perspectivas socioculturales de la educación matemáticapor
oaire.citation.volume6por
person.familyNameMoreira
person.givenNameDarlinda
person.identifier.ciencia-id281C-10F6-8406
person.identifier.orcid0000-0003-4138-4509
person.identifier.scopus-author-id57188837672
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typearticlepor
relation.isAuthorOfPublication58941a10-0d76-4aa5-bb5d-c7a9b65abbff
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery58941a10-0d76-4aa5-bb5d-c7a9b65abbff

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Latas & Moreira (2013) Revista Iberoamericana de etnomatemática.pdf
Size:
619.67 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: