Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
767.38 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este ensaio visa demonstrar que, n’Os homens dos pés redondos, Antônio Torres se valeu de procedimentos estéticos inovadores para construir um retrato acutilante e pioneiro da ditadura de António de Oliveira Salazar em Portugal. Criação ficcional vanguardista, o romance esboça, sob disfarce, uma denúncia da ditadura instalada no Brasil com o golpe militar de 1964. Renovando a literatura engajada nacional, descreve o autoritarismo, a censura e a violência do regime ditatorial instalado nos dois países.
This article aims to demonstrate that in Os homens dos pés redondos Antônio Torres used innovative aesthetic strategies to build a biting and daring portrait of the dictatorship of António de Oliveira Salazar in Portugal. The novel represents an avant-garde fictional work which offers an implicit denunciation of the dictatorship installed in Brazil with the 1964 military coup. Renewing the tradition of national engaged literature, it describes the authoritarianism, censorship and violence of the dictatorial regimes in both countries.
This article aims to demonstrate that in Os homens dos pés redondos Antônio Torres used innovative aesthetic strategies to build a biting and daring portrait of the dictatorship of António de Oliveira Salazar in Portugal. The novel represents an avant-garde fictional work which offers an implicit denunciation of the dictatorship installed in Brazil with the 1964 military coup. Renewing the tradition of national engaged literature, it describes the authoritarianism, censorship and violence of the dictatorial regimes in both countries.
Description
Keywords
Romance Autoritarismo Antônio Torres Os homens dos pés redondos Novel Authoritarianism
Citation
Chaves, Vania - Autoritarismo, cerceamento da liberdade e tortura em «Os homens dos pés redondos», de Antônio Torres. "e-LCV" [Em linha]. ISSN 2184-4097. Nº 9 (julho-dez. de 2022), p. 14-28
Publisher
Centro de Estudos Globais da Universidade Aberta (CEG/UAb) | Instituto Europeu de Ciências da Cultura Padre Manuel Antunes (IECCPMA) | Associação Internacional de Estudos Ibero-Eslavos (CompaRes)