Repository logo
 
Publication

Policies and practices of external evaluation of schools: spaces for teacher collaboration?

datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidadept_PT
dc.contributor.authorSeabra, Filipa
dc.contributor.authorAbelha, Marta
dc.contributor.authorHenriques, Susana
dc.contributor.authorMouraz, Ana
dc.date.accessioned2022-05-02T09:47:30Z
dc.date.available2022-05-02T09:47:30Z
dc.date.issued2022-04-27
dc.description.abstractA profissão de docente foi tradicionalmente uma profissão solitária. Todavia, cada vez mais, quer pela consciência da complexidade da tarefa que é educar, quer pela emergência de uma ideia de currículo assente em competências transversais, o trabalho colaborativo dos professores tem sido objeto de maior atenção pela investigação. A colaboração docente tem uma existência paradoxal nas escolas, uma vez que tem sido desejada no âmbito das políticas educativas e nos discursos dos professores e das escolas, mas são parcas as práticas que refletem autêntico trabalho colaborativo docente. No presente artigo procura-se identificar de que formas se operacionaliza esta colaboração nas escolas. O olhar é estabelecido a partir do referencial e dos relatórios do 3º ciclo da Avaliação Externa das Escolas levada a cabo pela Inspeção Geral da Educação e Ciência em Portugal. O estudo usa a análise documental como técnica de recolha de dados e a análise de conteúdo como técnica de análise de dados. Os resultados salientam a valorização transversal do trabalho colaborativo como meta desejável a promover na melhoria das práticas pedagógicas, de modo relacionado com a supervisão.pt_PT
dc.description.abstractTeaching has traditionally been a solitary profession. However, both because of the growing awareness of the complexity of teaching and the emergence of a notion of curriculum based on transversal competences, teachers’ collaborative work is currently the focus of increased attention and research. Teacher collaboration has a paradoxical status in schools, as desired by educational policies and by teachers’ and schools’ discourses, but there is little evidence of authentic teacher collaboration practices. The present article intends to identify how teacher collaboration is at stake in schools. The perspective considered here is that of the frame of reference and reports of the third cycle of External Evaluation of Schools, conducted by the General Inspectorate of Education and Science in Portugal. The study uses document analysis as a data-gathering technique and content analysis for data analysis. The results point to the transversal valuing of teacher collaborative work in order to promote the improvement of teachers’ practices related to supervision.pt_PT
dc.description.abstractLa enseñanza ha sido tradicionalmente una profesión solitaria. Sin embargo, tanto por la conciencia creciente de la complejidad de la enseñanza y el surgimiento de una noción de currículo basado en competencias transversales, el trabajo colaborativo de los maestros es actualmente el foco de mayor atención e investigación. La colaboración de maestros tiene un estatus paradójico en las escuelas, como lo desean las políticas educativas y los discursos de los maestros y las escuelas, pero hay poca evidencia de prácticas auténticas de colaboración de maestros. El presente artículo tiene la intención de identificar cómo la colaboración del maestro está en juego en las escuelas. La perspectiva aquí considerada es la del marco de referencia e informes del tercer ciclo de evaluación externa de las escuelas, realizada por la Inspección General de Educación y Ciencias en Portugal. El estudio utiliza el análisis documental como una técnica de recopilación de datos y un análisis de contenido para el análisis de datos. Los resultados apuntan a la valoración transversal del trabajo colaborativo del maestro destinado a promover la mejora de las prácticas docentes relacionadas con la supervisión.pt_PT
dc.description.sponsorshipThis article is included in a project funded by national funds through the FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., Project PTDC/CED-EDG/30410/2017, (MAEE) Mechanisms for change in schools and the inspectorate. A study about the third cycle of External Evaluation of non-higher education schools in Portugal.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionpt_PT
dc.identifier.citationSeabra, F., Abelha, M., Henriques, S. & Mouraz. A. (2022). Policies and practices of External Evaluation of Schools: Spaces for teacher collaboration?. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 30(117), https://doi.org/10.1590/S0104-40362022003003442. ISSN: 1809-4465pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S0104-40362022003003442pt_PT
dc.identifier.issn1809-4465
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/11916
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherFundação Cesgranriopt_PT
dc.relationMechanisms of school and inspectorate change. A study on the 3rd cycle of external evaluation of non-higher education schools, in Portugal
dc.relation.publisherversionhttps://www.scielo.br/j/ensaio/a/MbBXSvZGhdxDXn9rwjGXRcq/?lang=enpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectColaboração docentept_PT
dc.subjectAvaliação externa de escolaspt_PT
dc.subjectPolíticas de avaliação institucionalpt_PT
dc.subjectAnálise documentalpt_PT
dc.subjectTeacher collaborationpt_PT
dc.subjectExternal evaluation of schoolspt_PT
dc.subjectInstitutional evaluation policiespt_PT
dc.subjectDocument analysispt_PT
dc.titlePolicies and practices of external evaluation of schools: spaces for teacher collaboration?pt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.awardTitleMechanisms of school and inspectorate change. A study on the 3rd cycle of external evaluation of non-higher education schools, in Portugal
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/3599-PPCDT/PTDC%2FCED-EDG%2F30410%2F2017/PT
oaire.citation.conferencePlaceRio de Janeiro, Brasilpt_PT
oaire.citation.endPage668pt_PT
oaire.citation.startPage644pt_PT
oaire.citation.titleEnsaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãopt_PT
oaire.fundingStream3599-PPCDT
person.familyNameSeabra
person.familyNameAbelha
person.familyNameHenriques
person.familyNameMouraz
person.givenNameFilipa
person.givenNameMarta
person.givenNameSusana
person.givenNameAna
person.identifierYawJROIAAAAJ&hl=pt-PT
person.identifierH-1160-2016
person.identifier1730761
person.identifierK-5236-2014
person.identifier.ciencia-id991A-6004-246D
person.identifier.ciencia-id9D1F-94B0-794A
person.identifier.ciencia-id6411-F538-EA4A
person.identifier.ciencia-id451A-5847-2060
person.identifier.orcid0000-0003-1690-9502
person.identifier.orcid0000-0001-7105-3722
person.identifier.orcid0000-0002-7506-1401
person.identifier.orcid0000-0001-7960-5923
person.identifier.scopus-author-id57210809988
person.identifier.scopus-author-id35772219700
person.identifier.scopus-author-id54420026300
person.identifier.scopus-author-idID 55213861200
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication03e74dcb-cdcf-49c7-b3a6-e83f7bab1cec
relation.isAuthorOfPublication86f42f05-2f8e-45b8-a4df-886ed652f9e6
relation.isAuthorOfPublication7cf0fcf3-cd6d-426c-be00-3579c1499dd9
relation.isAuthorOfPublication7d4ef2e7-55d8-453a-8d57-b0ae7ed9a750
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery7d4ef2e7-55d8-453a-8d57-b0ae7ed9a750
relation.isProjectOfPublication1fadf73a-ad58-4782-938f-d38b6ad7df25
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscovery1fadf73a-ad58-4782-938f-d38b6ad7df25

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Publicado final.pdf
Size:
623.61 KB
Format:
Adobe Portable Document Format