Repository logo
 
Publication

Digital inclusion programs: the case of the Basque Country

dc.contributor.authorPalmeiro, Ricardo
dc.contributor.authorPereda Herrero, María Visitación
dc.contributor.authorAires, Luísa
dc.date.accessioned2020-02-04T12:42:20Z
dc.date.available2020-02-04T12:42:20Z
dc.date.issued2019-12-22
dc.description.abstractThe progressive development of the Digital Age has given rise to a growing number of concepts related to individuals’ experiences with their digital literacy, from the level of competence or lack thereof conceptualized in the digital divide, to the very concept of digital citizenship, essential today for participation in democratic societies. This article analyses the different interpretations made of these concepts with a view to clarifying their appropriate use according to the situations to be studied, understood as an intellectualized evolution of the realities and experiences lived by individuals and society. Since the beginning of the millennium, several national and regional digital inclusion projects began, encouraged by the European policies that aimed to alleviate the already existing digital gap. In this sense, the KZgunea program, the Basque government’s digital inclusion project is analyzed as a paradigmatic case of the evolution of government programs and policies in favour of an adequate level of digital literacy that allows individuals to fully participate in all fields of today’s increasingly digitized society. This report is part of a PhD thesis that analyzes digital literacy as an instrument of empowerment and social inclusion, to improve employability, and as a key to the construction of digital citizenship in the 21st century.pt_PT
dc.description.abstractO desenvolvimento progressivo da Era Digital tem dado origem a um número crescente de conceitos relacionados com as experiências dos indivíduos e com a sua literacia digital, desde o nível de competências digitais ou a ausência destas, até ao próprio conceito de cidadania digital, hoje essencial para a participação nas sociedades democráticas. Este artigo analisa diferentes interpretações sobre estes conceitos, com vista a esclarecer o seu uso apropriado de acordo com as situações a estudar, entendidas como uma evolução intelectualizada das realidades e experiências vividas pelos indivíduos e pela sociedade. Desde o início do milénio iniciaram-se vários projetos de inclusão digital, nacionais e regionais, incentivados pelas políticas europeias que visavam reduzir o fosso digital já existente. Neste sentido, o programa KZgunea, o projeto de inclusão digital do governo basco, é analisado como um caso paradigmático da evolução dos programas e políticas governamentais orientados para a promoção da literacia digital que permite aos cidadãos participar plenamente em todos os campos de uma sociedade cada vez mais digitalizada. Este artigo incorpora uma parte da investigação em curso no âmbito de uma tese de doutoramento que analisa a alfabetização digital enquanto instrumento de empowerment e inclusão social e pretende, em última instância, contribuir para melhorar a empregabilidade, uma chave para a construção da cidadania digital no século XXI.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.24140/issn.1645-7250.rle45.05pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/9170
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Lusófonapt_PT
dc.subjectDigital citizenshippt_PT
dc.subjectDigital dividept_PT
dc.subjectDigital competencept_PT
dc.subjectDigital inclusion programspt_PT
dc.subjectDigital literacypt_PT
dc.subjectCidadania digitalpt_PT
dc.subjectAlfabetização digitalpt_PT
dc.subjectExclusão digitalpt_PT
dc.subjectCompetência digitalpt_PT
dc.subjectProgramas de inclusão digitalpt_PT
dc.titleDigital inclusion programs: the case of the Basque Countrypt_PT
dc.title.alternativeProgramas de inclusão digital: o caso do País Bascopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage88pt_PT
oaire.citation.startPage73pt_PT
oaire.citation.titleRevista Lusófona de Educaçãopt_PT
person.familyNamePalmeiro Anastácio
person.familyNamePereda Herrero
person.familyNameAires
person.givenNameRicardo
person.givenNameMaría Visitación
person.givenNameLuísa
person.identifier.ciencia-idCE13-9659-3159
person.identifier.ciencia-idF612-FFC3-1A2B
person.identifier.orcid0000-0002-4504-4707
person.identifier.orcid0000-0003-4092-6898
person.identifier.orcid0000-0001-5649-276X
person.identifier.ridG-4636-2016
person.identifier.ridAAJ-7408-2020
person.identifier.scopus-author-id57214231099
person.identifier.scopus-author-id56578173600
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication27d53816-780b-492d-8bf3-250fecf3a0e5
relation.isAuthorOfPublication6f37c421-6edd-4f2e-8223-927f90a0a47d
relation.isAuthorOfPublication6952a68c-cc5c-4fbc-b40b-1e019e08830b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery27d53816-780b-492d-8bf3-250fecf3a0e5

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
6992-Texto do artigo-20297-1-10-20200114.pdf
Size:
427.67 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: