Loading...
Research Project
Distance Education and Elearning Laboratory
Funder
Authors
Publications
Inovação e Ciência no LE@D. Livro de Resumos 2º MeetUP23 Encontro de Investigadores do LE@D
Publication . Tomás, Cecília; Mouraz, Ana; Pereira, Alda; Câmara, Maria Alexandra Gago da; Afonso, Ana Paula; Rocha, Maria Antonieta
O presente eBook – Inovação e Ciência no LE@D. Livro de Resumos 2º MeetUP23 Encontro de Investigadores do LE@D” - reúne os resumos das comunicações apresentadas pelos investigadores durante este 2º encontro. Integrado na coleção LE@D Talks, pretende constituir uma memória do encontro e da dinâmica participatória, de co-criação e de uma comunidade aberta de investigadores, que agrega os investigadores integrados, colaboradores. bem como mestrandos, doutorandos e pós-doutorandos envolvidos na investigação deste centro. O ebook está organizado de acordo com o alinhamento do programa e, portanto, na sequência realizada.
Guia do investigador do LE@D: um instrumento de orientação
Publication . Morgado, Lina; Almeida, Ana Patrícia; Paz, João
O Guia do Investigador do LE@D pretende constituir-se como um instrumento orientador do investigador na unidade de investigação e desenvolvimento, reunindo todas as informações relevantes para a realização da sua atividade.
Emergency remote teaching and learning in Portugal: preschool to secondary school teachers’ perceptions
Publication . Seabra, Filipa; Teixeira, António; Abelha, Marta; Aires, Luísa
Emergency remote teaching and learning (ERTL) represent a critical and challenging time for teachers globally. To understand how Portuguese teachers interpreted their ERTL experiences of the first lockdown, we started by asking: What perspectives do teachers have about ERTL? Answering three open questions made available online between April and May of 2020, a sample of 305 preschool, basic, and secondary school teachers expressed their perspectives on (i) difficulties throughout ERTL; (ii) students’ constraints in participating in ERTL; (iii) the potential and benefits resulting from this exceptional period. Data were analyzed using content analysis. While Portuguese teachers perceived ERTL with concern, a majority also saw it as an opportunity. Workload, work conditions, and time management were the most frequently mentioned difficulties. Regarding students’ constraints, teachers emphasized participation, the role of parents, lack of contact, and autonomy. Despite the constraints and difficulties, teachers highlighted gains such as the development of digital competencies and the opportunity to transform teaching and learning. Only 18 teachers suggested there were no positive outcomes from this experience. Since this is an exploratory study, further studies are needed to triangulate the findings.
Schools’ strengths and areas for improvement: perspectives from external evaluation reports
Publication . Seabra, Filipa; Henriques, Susana; Mouraz, Ana; Abelha, Marta; Tavares, Ana
In the context of schools’ growing autonomy, external evaluation mechanisms, including
External Evaluation of Schools (EES), are increasingly central to educational policies.
This paper is based on the documentary analysis of all reports of the third cycle
of EES in Portugal (77 reports), focusing on two of the sections of those reports—
the strengths and areas for improvement identified in them. The analysis intends to
uncover the areas EES is currently stressing as relevant to assess schools’ quality
and identify tendencies across years of implementation and territorial areas (TAs).
The results identify some impacts from the TAs, highlighting the effects of the agents
interpreting and implementing the policies. Some areas are highlighted as critical—such
as the impact of self-evaluation, management, curriculum management, supervision and
accompaniment of teaching practices, evaluation, pedagogical practices, or the analysis
and improvement of the results. These areas are aligned with broader educational
policy priorities.
Supervisão pedagógica: perspetivas de educadores de infância em Portugal
Publication . Seabra, Filipa; Abelha, Marta; Miranda, Helena Maria Cerqueira Gonçalves; Moreira, Osvaldo
Perante um contexto ainda pouco recetivo à supervisão pedagógica, mas assinalando mudanças e uma pressão crescente no sentido da sua valorização, o estudo realizado visou caracterizar as experiências e perspetivas de educadores de infância da rede pública em Portugal sobre a supervisão pedagógica. Foi aplicado um questionário previamente validado (GASPAR et al., 2019). Orientaram a pesquisa, perspetivas teóricas sobre supervisão pedagógica apresentadas por Gaspar (et al., 2019), Alarcão e Canha (2013), ou Roldão (2012), que têm sido fundamentais na definição do campo, em Portugal. Os resultados apontam para uma experiência de supervisão pedagógica muito ligada à avaliação do desempenho docente (ADD), e em menor medida à formação inicial de professores, considerada de reduzido impacto sobre a qualidade das práticas docentes. No entanto, as perspetivas sobre o papel do supervisor e o conceito de supervisão demonstram alguma abertura à possibilidade de uma supervisão mais horizontal e até informal produzir impactos positivos.
Organizational Units
Description
Keywords
Contributors
Funders
Funding agency
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Funding programme
6817 - DCRRNI ID
Funding Award Number
UIDP/04372/2020