Repository logo
 
Loading...
Project Logo
Research Project

Distance Education and Elearning Laboratory

Authors

Publications

Aplicación de tecnologías de la información y comunicaciones avanzadas y acessibilidad: Atica2021
Publication . Begonchea, Luis; Teixeira, António; Hilera, José Ramon
El libro “Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones Avanzadas y Accesibilidad - ATICA2021” en el que se recogen las Actas del “XII Congreso Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones” y de la “VIII Conferencia Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones para mejorar la Accesibilidad”.
Inovação e Ciência no LE@D. Livro de Resumos 2º MeetUP23 Encontro de Investigadores do LE@D
Publication . Tomás, Cecília; Mouraz, Ana; Pereira, Alda; Câmara, Maria Alexandra Gago da; Afonso, Ana Paula; Rocha, Maria Antonieta
O presente eBook – Inovação e Ciência no LE@D. Livro de Resumos 2º MeetUP23 Encontro de Investigadores do LE@D” - reúne os resumos das comunicações apresentadas pelos investigadores durante este 2º encontro. Integrado na coleção LE@D Talks, pretende constituir uma memória do encontro e da dinâmica participatória, de co-criação e de uma comunidade aberta de investigadores, que agrega os investigadores integrados, colaboradores. bem como mestrandos, doutorandos e pós-doutorandos envolvidos na investigação deste centro. O ebook está organizado de acordo com o alinhamento do programa e, portanto, na sequência realizada.
Guia do investigador do LE@D: um instrumento de orientação
Publication . Morgado, Lina; Almeida, Ana Patrícia; Paz, João
O Guia do Investigador do LE@D pretende constituir-se como um instrumento orientador do investigador na unidade de investigação e desenvolvimento, reunindo todas as informações relevantes para a realização da sua atividade.
Emergency remote teaching and learning in Portugal: preschool to secondary school teachers’ perceptions
Publication . Seabra, Filipa; Teixeira, António; Abelha, Marta; Aires, Luísa
Emergency remote teaching and learning (ERTL) represent a critical and challenging time for teachers globally. To understand how Portuguese teachers interpreted their ERTL experiences of the first lockdown, we started by asking: What perspectives do teachers have about ERTL? Answering three open questions made available online between April and May of 2020, a sample of 305 preschool, basic, and secondary school teachers expressed their perspectives on (i) difficulties throughout ERTL; (ii) students’ constraints in participating in ERTL; (iii) the potential and benefits resulting from this exceptional period. Data were analyzed using content analysis. While Portuguese teachers perceived ERTL with concern, a majority also saw it as an opportunity. Workload, work conditions, and time management were the most frequently mentioned difficulties. Regarding students’ constraints, teachers emphasized participation, the role of parents, lack of contact, and autonomy. Despite the constraints and difficulties, teachers highlighted gains such as the development of digital competencies and the opportunity to transform teaching and learning. Only 18 teachers suggested there were no positive outcomes from this experience. Since this is an exploratory study, further studies are needed to triangulate the findings.
Passado, presente e futuro(s) do eLearning em Portugal: 10 anos do eLIES
Publication . Morgado, Lina; Bidarra, José; Paz, João; Cravino, José; Loureiro, Ana
O eLIES - Encontro de Instituições e Unidades de eLearning comemorou os seus dez anos. Com início em 2011 e organização anual por três instituições de ensino superior - uma universidade, um instituto politécnico e como instituição permanente, o LE@D da Universidade Aberta, o eLIES atinge assim, uma etapa. Este eBook apresenta as reflexões realizadas pela sua comunidade - docentes, técnicos, políticos, investigadores, estudantes e empresários, que ao longo desta década têm contribuído para o seu desenvolvimento, integração, estudo e mudança de práticas e políticas nas instituições portuguesas.

Organizational Units

Description

Keywords

Contributors

Funders

Funding agency

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Funding programme

6817 - DCRRNI ID

Funding Award Number

UIDB/04372/2020

ID