Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- A observação de pares como estratégia de supervisão colaborativa: procedimentos e resultadosPublication . Mouraz, Ana; Pinto, Daniela.As condições atuais de trabalho docentes desafiam-nos a encontrar formas de corresponder às, cada vez maiores, exigências desta profissão. Acreditamos que a colaboração e reflexão entre pares pode em muito contribuir para isso. Assim, surge o OPMUSA - Observação de Pares Multidisciplinar em Sala de Aula. Este projeto, desenvolvido pelo Observatório da Vida das Escolas (OBVIE), tem por principal objetivo desenvolver uma estrutura de supervisão pedagógica assente na multidisciplinaridade e no propósito da melhoria pedagógica, e estrutura-se num plano de observações de aulas entre pares. O projeto tem-nos mostrado que, para além da componente formativa e reflexiva, a observação de pares é também um instrumento poderoso de ampliação do conhecimento sobre aquilo que acontece dentro da sala de aula.
- Effects of a model for multidisciplinary peer observation of teaching in teacher professional development and in nurturing a reflective schoolPublication . Mouraz, Ana; Pinto, Daniela; Torres, Ana CristinaPeer observation of teaching has for long been defended as a valuable device of professional and institutional development in higher education, but is almost unexplored at primary- and secondary-level schools. This paper introduces a model for multidisciplinary peer observation of teaching that has been developed and implemented in a professional development programme in two Portuguese school clusters of basic and secondary education in collaboration with its teachers. After four years of developing the programme in these school clusters, a case study was conducted through a qualitative analysis of observation guides completed throughout the years (N = 563) to identify perceived effects of participating in the programme for both teacher professional development and reflective practices. The programme emerged as a powerful initiative to foster teacher collaboration, innovation, and reflection for improving practices. Implications related to current national curriculum and educational policies are discussed.