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- NOOC: active and gamified learningPublication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Mendes, António Quintas; Penicheiro, FilipeThis chapter presents the NOOC "Active and Gamified Learning" (AGL) NOOC developed as part of the European ENID-Teach project. The NOOC focuses on the methodology of active learning, seeking to highlight the contrast between transmissive teaching and active learning. It also discusses fundamental concepts such as interaction and interactivity, types of interaction (teacher-student, student-student, student-content) that lead to active learning, as well as issues of transactional distance. In order to deepen an active learning methodology, greater emphasis is placed on the gamification of learning and the discussion of the conceptual meaning of gamification and its applications in learning. NOOC AGL provides a guided exploration of digital tools for gamified learning and an experience toolbox for designing active and gamified learning activities and a set of 10 descriptive and interactive OERs.
- O NOOC "Aprendizagem Ativa e Gamificada"Publication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Mendes, António Quintas; Penicheiro, FilipeEste capítulo apresenta o NOOC Aprendizagem Ativa e Gamificada (AAG) desenvolvido o âmbito do projeto europeu ENID-Teach. O NOOC centra-se na metodologia da aprendizagem ativa, procurando realçar o contraste entre o ensino transmissivo e a aprendizagem ativa. Também discute conceitos fundamentais como interação e interatividade, tipos de interação (professor-aluno, aluno-aluno, aluno-conteúdo) que conduzem à aprendizagem ativa, bem como questões de distância transacional. A fim de aprofundar uma metodologia de aprendizagem ativa, é dada maior ênfase à gamificação da aprendizagem e à discussão do significado concetual da gamificação e das suas aplicações na aprendizagem. O NOOC AGL proporciona uma exploração guiada de ferramentas digitais para a aprendizagem gamificada e uma caixa de ferramentas de experiência para a conceção de atividades de aprendizagem ativas e gamificadas e um conjunto de 10 REAS descritivas e interativos.