Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Adult higher education in a Portuguese prisonPublication . Moreira, J. António; Monteiro, Angélica; Machado, AnaOver the years, the European Union has strengthened measures that address the need to find answers to the challenges posed by the information society, which in turn underscores the importance of a focus on innovation of adult education, especially for those in conditions of social exclusion. The aim of this paper is to analyse the reality of Higher Education in Distance Learning and e-Learning in a prison context. The results from interviews, interpreted in a context of a non-positivist paradigm, show that students are rather motivated because they foresee a more attractive future if they have an academic diploma. Despite this, however, their expectations are not very high, because they acknowledge that their rehabilitation will be difficult due to the stigma of being an ex-prisoner. The results show, also, that the education process has many weaknesses and limitations mostly due to the lack of facilities, educational and technological resources, and support from teachers.
- Educação a distância e eLearning no ensino superior em Portugal: o Campus Virtual Educonline@pris para estudantes reclusosPublication . Moreira, J. António; Silva, Séfora; Alcoforado, LuísNa atual sociedade do conhecimento e em rede, a educação, a capacitação tecnológica e as competências digitais são a chave para a plena integração do cidadão. Em Portugal, como na maioria dos países europeus, o direito à educação é uma garantia, mesmo para os cidadãos que se encontram reclusos. A utilização de meios digitais é prevista e encorajada pelas diretrizes internacionais e pelas leis portuguesas, no entanto, a prática está longe de funcionar, com muitas limitações. Para responder ao desafio deste público estudante do ensino superior, respondendo de forma individualizada e flexível às suas necessidades, a Universidade Aberta (UAb) e a Direção Geral de Reinserção e Serviços Prisionais (DGRSP) criaram o Campus Virtual Educonline@pris. Pedagogicamente inspirado pelo modelo de aprendizagem da UAb, este Campus procura responder às necessidades educativas específicas destes estudantes, respeitando as limitações legais inerentes à sua condição. Neste texto, procura-se, pois, apresentar as principais etapas, que estão em curso, para a criação e desenvolvimento deste Campus que se assume como uma academia de educação, formação, empregabilidade e cidadania digital.