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  • Instructional design model for virtuality reality: testing and participant experience evaluation
    Publication . Castelhano, Maria; Almeida, Diana; Morgado, Leonel; Pedrosa, Daniela
    This study aimed to test an Instructional Design model prototype for Virtual Reality (VR) in Higher Education. A qualitative research methodology was used, employing questionnaires and observations for data collection. The research had three main objectives: (1) to identify the applicability and effectiveness of the VR Instructional Design model, (2) to evaluate participants’ experience with immersion, interactivity, and usability of the VR environment, and (3) to obtain feedback from participants about their VR experience. The study involved two sessions. In the first session, participants were introduced to the VR environment, and their initial adaptation difficulties were observed. Informal interviews and a questionnaire collected feedback on immersion, interactivity, interest, and educational potential of VR. The second session indicated the need for revisions in applicability and ease of use. Based on student feedback, session planning should consider initial adaptation, teacher training, equipment availability, interaction elements, resources, realism, immersion, safety, comfort, session duration, communication, collaboration, and clear content delivery. Providing alternative plans for technical failures is essential. Despite these challenges, participants expressed interest in participating in VR sessions and activities.
  • Prática pedagógica com realidade virtual imersiva no ensino superior: experiência e perceções da docente e estudantes
    Publication . Pedrosa, Daniela; Almeida, Diana; Castelhano, Maria; Morgado, Leonel
    Este artigo descreve uma prática educativa desenvolvida no Ensino Superior, no âmbito da Unidade Curricular Educação para as Redes Sociais, da Licenciatura em Produção Multimédia em Educação, com o objetivo de explorar a integração da Realidade Virtual Imersiva (RV-I) como ferramenta pedagógica. A atividade envolveu a exploração de um cenário virtual, a criação de uma publicação multimédia para disseminação no Facebook e a reflexão crítica sobre o papel do criador/gestor de conteúdos digitais. A prática simulou um ambiente profissional de redes sociais, com os estudantes a desempenharem esse papel. A sessão foi organizada em dois momentos: o primeiro dedicado à ambientação à RV através de um tutorial; o segundo à exploração do cenário virtual “Fundo do Mar” e à recolha de materiais. Os dados foram recolhidos através de grelhas de observação, questionário aos estudantes e entrevista à docente. Os resultados indicam que, apesar de alguns constrangimentos técnicos (como problemas de ligação à Internet e limitações do cenário), a atividade foi percecionada como motivadora e inovadora. Os estudantes destacaram a imersão, a utilidade pedagógica da ferramenta e a vontade de repetir a experiência. A docente, por sua vez, salientou a importância da preparação técnica, da formação docente e da flexibilidade na planificação. Conclui-se que a RV-I apresenta potencial para enriquecer o ensino superior, desde que acompanhada de estratégias de implementação bem delineadas.