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Pereda Herrero, María Visitación

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  • Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
    Publication . Palmeiro, Ricardo; Pereda Herrero, María Visitación; Aires, Luísa
    The progressive development of the Digital Age has given rise to a growing number of concepts related to individuals’ experiences with their digital literacy, from the level of competence or lack thereof conceptualized in the digital divide, to the very concept of digital citizenship, essential today for participation in democratic societies. This article analyses the different interpretations made of these concepts with a view to clarifying their appropriate use according to the situations to be studied, understood as an intellectualized evolution of the realities and experiences lived by individuals and society. Since the beginning of the millennium, several national and regional digital inclusion projects began, encouraged by the European policies that aimed to alleviate the already existing digital gap. In this sense, the KZgunea program, the Basque government’s digital inclusion project is analyzed as a paradigmatic case of the evolution of government programs and policies in favour of an adequate level of digital literacy that allows individuals to fully participate in all fields of today’s increasingly digitized society. This report is part of a PhD thesis that analyzes digital literacy as an instrument of empowerment and social inclusion, to improve employability, and as a key to the construction of digital citizenship in the 21st century.
  • Das competências de uso das tecnologias digitais ao exercício pleno da cidadania digital: os casos do Alentejo e do País Basco
    Publication . Aires, Luísa; Palmeiro, Ricardo; Pereda Herrero, María Visitación
    A participação informada nos processos de decisão coletiva exige melhores níveis educacionais, um leque mais amplo de competências digitais e, naturalmente, o acesso às tecnologias. Na sociedade global digital, este processo faz parte do exercício de uma cidadania informada. A cidadania digital pressupõe a participação mediada pelo acesso e, sobretudo, pelo uso crítico das tecnologias digitais, nos processos de decisão social. Em estreita ligação com a cidadania digital encontra-se a literacia digital. Entendida numa perspetiva mais ampla do que a literacia tecnológica, supõe o desenvolvimento de competências fundamentais que contrariam a exclusão social e, por consequência, representam um valioso mecanismo para o seu combate, especialmente em grupos sociais em risco. Por sua vez, as competências digitais fazem parte das competências essenciais da educação ao longo da vida, estando diretamente relacionadas com os conceitos de cidadania digital e participação democrática. No presente artigo, começamos por analisar os conceitos de cidadania digital, literacia digital e competências digitais para o séc. XXI, bem como as relações entre estes conceitos. Posteriormente, são apresentados dados parciais relativos a uma investigação, emcurso, sobre programas digitais como via de empoderamento, no Alentejo e no País Basco. Como conclusão genérica, assinalam-se as perspetivas dos monitores sobre as modificações de hábitos dos utilizadores dos Espaços de Acesso à Internet e dos Centros KZgunea