Loading...
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
- Integration of sustainability in the curricula of public higher education institutions in Portugal: do strategic plans and self-report align?Publication . Duarte, Marina; Caeiro, Sandra; Farinha, Carla; Moreira, Ana; Reis, Margarida Santos; Rigueiro, Constança; Simão, JoãoPurpose – This study aims to explore the alignment between strategic plans of the Portuguese public higher education institutions (HEIs) and their perception of the integration of sustainability in education and curricula. Design/methodology/approach – The strategic plans from 15 institutions were selected for content analysis; data about the integration of sustainability in education and curricula, from these HEI, were collected with an online questionnaire (self-report survey). Qualitative and quantitative analyses were performed. Findings – Strategic plans of the Portuguese public HEIs seem to not be sufficiently aligned with selfassessment integration of sustainability in education and curricula. Research limitations/implications – The classifications used in the content analysis were constructed and revised by the authors to reduce coder interpretation issues and subsequent bias in the results. However, some subjectivity could remain. The analysis of strategic plans and self-report surveys answered by top management, or a technician, does not assess the practices and sustainability implementation in education and curricula. Practical implications – This study allows the self-report of already-implemented practices to be compared to the planned strategy of HEI governance in Portugal as stated in their strategic plans. Originality/value – An analysis and respective insights on the lack of connection between strategic planning and self-report practices about sustainability implementation, using Portugal as a case study.
- Portas que o digital abriu na investigação em educaçãoPublication . Nobre, Ana; Mouraz, Ana; Duarte, MarinaO propósito deste livro define-se na intertessitura de duas constatações: a de que o digital tem afetado a Educação e a de que tem afetado a Investigação. Se, por um lado, o digital traz para a educação e para a vida quotidiana novos tempos e lugares, por outro lado abre portas para entrar nesses tempos e lugares, proporcionando ferramentas e instrumentos para neles navegar. Não obstante um acervo considerável de literatura tenha surgido recentemente para dar conta da dinâmica global que traz para a investigação alguma reflexão sobre os efeitos dos recursos metodológicos afetados pelo digital, há alguma escassez de literatura em língua portuguesa. Este livro aborda essa lacuna, explorando os conceitos e as práticas da Investigação em Educação reconfigurados por efeito do digital e de que têm sido obreiros investigadores que pensam e escrevem em português. A obra conta com o contributo de 32 autores portugueses e não só, estando representadas 13 instituições de ensino superior portuguesas, de norte a sul do país, do subsistema universitário e politécnico. As temáticas dos capítulos foram selecionadas para serem representativas de: 1) Aspetos que o digital trouxe para a investigação e seu impacto nas abordagens metodológicas; 2) Uma seleção de estudos centrados em metodologias qualitativas (mas não só), norteados pela questão: “O que é que o digital trouxe de novo a esta forma de produzir ciência em Educação?”. São estes dois eixos que definem o nicho que o livro pretende ocupar, que é o da análise e da crítica dos efeitos que o digital pode acarretar à Investigação em Educação, nomeadamente nos modos como o objeto educativo pode ser investigado e construído.
- Portas que o digital abriu na metodologia de investigação em educaçãoPublication . Mouraz, Ana; Duarte, Marina; Nobre, Ana
- Truz, truz: o digital bate à porta da investigação em educaçãoPublication . Duarte, Marina; Mouraz, Ana; Nobre, Ana