Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Pandemic impact on adult education and training practices in Portugal: professional perspectivePublication . Alcoforado, Luís; Figueiredo, Ana Beatriz; Afonso, Ana PaulaPortugal has been developing policy initiatives aimed at raising the levels of education and professional qualifications of the adult population. Among the most innovative practices resulting from these proposals, a system of recognition, validation, and certification of competences was implemented, based on centers and teams prepared for the development of these innovative activities. With the 2020 pandemic, educational practices, until then essentially face-to-face, were forced to use different means and to resort to digital technologies. This chapter presents the results of an investigation carried out through a questionnaire aimed at professionals from the centers that allows us to conclude that, despite some difficulties and regardless of the unquestionable importance of face-to-face activities, the use of digital technologies was presented as a good solution and can be enhanced in favor of training people and the activity of the centers.
- Educação a distância e eLearning no ensino superior em Portugal: o Campus Virtual Educonline@pris para estudantes reclusosPublication . Moreira, J. António; Silva, Séfora; Alcoforado, LuísNa atual sociedade do conhecimento e em rede, a educação, a capacitação tecnológica e as competências digitais são a chave para a plena integração do cidadão. Em Portugal, como na maioria dos países europeus, o direito à educação é uma garantia, mesmo para os cidadãos que se encontram reclusos. A utilização de meios digitais é prevista e encorajada pelas diretrizes internacionais e pelas leis portuguesas, no entanto, a prática está longe de funcionar, com muitas limitações. Para responder ao desafio deste público estudante do ensino superior, respondendo de forma individualizada e flexível às suas necessidades, a Universidade Aberta (UAb) e a Direção Geral de Reinserção e Serviços Prisionais (DGRSP) criaram o Campus Virtual Educonline@pris. Pedagogicamente inspirado pelo modelo de aprendizagem da UAb, este Campus procura responder às necessidades educativas específicas destes estudantes, respeitando as limitações legais inerentes à sua condição. Neste texto, procura-se, pois, apresentar as principais etapas, que estão em curso, para a criação e desenvolvimento deste Campus que se assume como uma academia de educação, formação, empregabilidade e cidadania digital.