Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Um novo paradigma na teoria económica: a necessidade de repensar a escassez de recursos
    Publication . Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa; Reis, Felipa Lopes dos
    A constante evolução da sociedade exige um esforço contínuo para desenvolver novos paradigmas. A gestão do capital intelectual das organizações e de importância crucial. Apresentando uma actualização do estado da arte, o presente documento descreve a metodologia geral que o investigador utilizou para sintetizar um modelo de capital intelectual. O estudo empírico desenvolvido mostra a relevância de um novo paradigma explicativo da ciência económica. As conclusões permitem avaliar a relevância do estudo do capital intelectual para a gestão das organizações numa sociedade do conhecimento.
  • Virtual teaching in a society of learning
    Publication . Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa; Lopes dos Reis, Felipa
    Education is a social practice historically placed and goes beyond all human activity, spreading to the network of relations that takes place in the social fabric, mediated or not by some kind of technology. Online education - that is, computer mediated communication - for educational purposes carries with it questions relative to its teaching and the overall nature of online learning. Online education constitutes a new professional configuration, a possibility of the effective use of teaching and the effective construction of knowledge from another spatial-temporal logic, without losing sight of the objective conditions of social networks, in particular new forms of social connections brought out by wider social changes, strongly marked by a technological presence.
  • The specifics of the teacher’s education adapted towards new technologies
    Publication . Reis, Felipa Lopes dos; Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa
    The education of teachers in new technologies allows each teacher to understand, through his own reality, interests and expectations, how technologies can be useful, the effective use of technology by the student first undergoing assimilation by the teachers. After all, if someone introduces computers to universities without proper attention paid to teachers, the benefit that students are going to ultimately derive from it is of low quality and usefulness. To reach positive effects it’s fundamental to consider an intensive initial enabling of capacity, starting with the teachers that may incentivise their students. Keywords
  • O ensino on-line na sociedade do conhecimento
    Publication . Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa; Lopes dos Reis, Felipa
    A sociedade do conhecimento em permanente evolução obriga a uma crescente racionalização e optimização do tempo. O presente artigo pretende ilustrar a dinâmica associada ao tempo e espaço na educação à distância, vectores essenciais desta metodologia. Numa primeira etapa, é abordada, sumariamente, a evolução do ensino e a transição da educação presencial para a educação à distância. As caraterísticas associadas à formação ocupam a parte seguinte deste trabalho, que igualmente, apresenta um estudo comparativo do tempo dispendido nas aulas presenciais versus as aulas à distância, que resulta da experiência dos autores ao longo do tempo, constituindo-se como validação empírica. Na verdade, várias têm sido as investigações sobre estas temáticas, assumindo especial importância o facto dos autores poderem partilhar os dois sistemas de ensino, comparando as diferentes realidades.