Centro de Estudos Globais | Revistas / Journals
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Beyond Corporate Social Responsibility (CSR) and shareholder theory: contesting the relevant context of sustainabilityPublication . Jacquinet, MarcCorporate social responsibility (CSR) has not just become mainstream practice for multinational corporations, it has also become the dominant discourse of responsibility and social obligation on the behalf of private firms, conflating the deeper questions of moral obligation into a management tool, both for communicating and compensating the impact of business as usual. Related to CSR and the literature on sustainable development, the notion of sustainability has two opposite conceptions, one weak, maintaining the practices and objectives of corporations unaltered, with a marginal technological fix, in a context of global warming and growing ecological footprint, and the other, called strong sustainability, that considers that technological progress is not enough. In the latter the very purpose of corporations, their responsibility and their actions have to be thoroughly reconsidered. This paper starts with a characterization and criticism of the concept of corporate social responsibility and business ethics.
- Revista EducaOnline: Docência e Pesquisa em Educação a DistânciaPublication . Moreira, J. António; Vieira, Cristina PereiraA adoção de ambientes de aprendizagem online, com diferentes configurações, no campo da educação, em Portugal, já deu provas do seu potencial, e por isso não é uma utopia considerar a Educação a Distância (EaD) como uma oportunidade, não só de inovação e de integração, mas também de inclusão. Mas esta realidade exige mudanças. Mudanças, não só de paradigma educativo, mas também, organizacionais que se afiguram bastante complexas e implicam grandes desafios institucionais de adaptação, de inovação, de mudança e de flexibilidade (...) Com efeito, este dossiê intitulado Docência e Pesquisa em Educação a Distância centra o seu olhar nos processos e práticas desenvolvidas em EaD, apontando perspetivas de desenvolvimento e necessidade de mudanças para práticas cada vez mais abertas, interativas, flexíveis e inclusivas ...