Browsing by Issue Date, starting with "2023-10-12"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- A responsabilidade dos/as profissionais de justiça, educação e saúde na protecção e promoção dos direitos humanos de meninas e mulheres vítimas de violência baseada no género na Guiné-BissauPublication . Sila, Maimuna Gomes; Couto, Anabela Galhardo; Albuquerque, RosanaO presente trabalho de projecto analisa a actuação dos/as Profissionais de Justiça, Educação e Saúde, no âmbito da implementação da Rede de Profissionais que Apoiam Meninas e Mulheres vítimas de violência de género na Guiné-Bissau (RePAMM). Esta rede encontra-se instituída nas seguintes regiões administrativas da Guiné-Bissau: Bolama-Bijagós (nos sectores administrativos de Bubaque e Bolama), Tombali, Oio, Gabú e Cacheu. A RePAMM foi criada em Maio de 2021 com o apoio técnico e financiamento do UNDP/PNUD para colmatar o conhecimento deficitário ou pouco rigoroso sobre as questões das prácticas nefastas por parte dos/as referidos/as profissionais. Neste trabalho de projecto, avalia-se a pertinência e a consistência das actividades empreendidas no âmbito da RePAMM, sobretudo, com vista à assimilação de conhecimentos por parte dos/as profissionais. Contribuir para a formulação de estratégias para reforço de capacidade e de recursos das entidades que actuam no domínio da VBG, a fim de garantir a protecção cada vez mais integrada das meninas e mulheres vítimas deste tipo de atrocidade, é dos objectivos principais deste trabalho. Foram realizadas e analisadas entrevistas e aplicados inquéritos aos/às profissionais de Justiça, Educação e Saúde, bem como analisados relatórios das missões de seguimento e avaliação. Estes dados serviram para verificar os esforços promovidos até então, mas foram igualmente importantes para a determinação das áreas em que ainda se impunham certas mudanças, para que se possa alcançar o cumprimento dos objectivos da rede. In fine, conclui-se que os/as profissionais em estudo, após o reforço de capacidade de que beneficiaram, têm contribuído para minimizar o sofrimento e garantir a protecção dessas mesmas meninas e mulheres vítimas.
- Empowering non-academic staff for the implementation of sustainability in higher education institutionsPublication . Nicolau, Paula Bacelar; Mapar, Mahsa; Caeiro, Sandra; Moreno Pires, Sara; Nicolau, Mariana; Madeira, Catarina; Dias, Marta Ferreira; Gomes, Ana Paula; Lopes, Myriam; Nadais, Helena; Malandrakis, GeorgiosSustainability within higher education institutions (HEIs) is a well-established topic in the literature. Many fields of education for sustainable development have been explored, mainly focused on HEI students, as well as on academic staff. The technical, administrative, and management staff, referred to as non-academic staff has not received as much attention as the remaining HEI community, which leaves a gap in the successful implementation of sustainability practices and policies, as they play a vital and central role in the HEIs’ everyday functioning. Hence, the EUSTEPs project launched two sustainability training courses dedicated exclusively to this segment of the university community, aiming to increase their knowledge on facts and tools for the best sustainability transition. The first short-term online training, organized by the University of Aveiro and Universidade Aberta, Portugal, was run in May 2021. The training targeted 27 non-academic staff from different sectors. The second online training course was implemented one year later and involved 17 elements from the previous training. The results showed very high levels of overall satisfaction and full achievement of the participants’ expectations in sustainability issues. The non-academic staff learned and discussed the human–environment relationship, tracked and discussed their personal ecological footprint in the workspace, actively participated on how to run the university ecological footprint calculator, developed within the EUSTEPs project, and felt mobilized to implement actions to reduce their university’s environmental impacts (as well as in their general daily activities). Similar training programs can be used to impower non-academic staff for the implementation of sustainability in other higher education institutions, hence contributing to a successful integrated sustainability approach for the whole school.