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- Looking for a mobile app to improve pronunciation in European PortuguesePublication . Castelo, AdelinaA means to meet the pronunciation desired outcomes of diverse learners is to encourage them to use computer-assisted pronunciation training (e.g., O’Brien, 2018), especially tools allowing their learning to become more autonomous, accessible, ‘on-the-move’, and adjusted to their personal goals and needs. The mobile apps exhibit all these affordances and can even be designed to respond to challenges of specific learners’ groups in a more direct way (for instance, the difficulty in voicing contrasts in the case of Chinese Mandarin L1 – European Portuguese (EP) L2 – e.g., Oliveira, 2020). However, the mobile apps proposed for pronunciation training should present not only the general properties of a good language learning tool, but also the specific research-based requirements for pronunciation learning and teaching. This paper aims at observing the level of adjustment to the requirements for pronunciation learning and teaching in the available apps for EP. A corpus of ten promising apps is constituted, after using several inclusion criteria (e.g., English as the vehicular language to learn EP, availability of a free version with daily unlimited time of use). These are then analyzed according to a framework created for this study and based on key ideas proposed in Kukulske-Hulme (2021), the Framework for Language Learning App Evaluation by Rosell-Aguilar (2017), and the Framework for pronunciation teaching presented in Castelo (2022). Among the main findings from this analysis, it is possible to highlight: (1) the inexistence of an app with all the needed properties for pronunciation learning; (2) the identification of the three most useful mobile apps to learn the EP pronunciation (despite their limitations); (3) the listing of the main aspects to consider/improve when designing apps for this purpose in the future.
- Universidade do Nosso Tempo. Impulso 2025Publication . Universidade Aberta; Guerreiro, Maria João; Branco, MauroA jornalista Teresa Botelheiro recebe, em estúdio, a reitora da Universidade Aberta, Carla Padrel de Oliveira, para uma conversa sobre o Projeto Impulso 2025. Inserido nos financiamentos do PRR, este projeto destina-se sobretudo à formação de adultos já enquadrados em contexto de trabalho, em parceria com outras instituições, dando assim a oportunidade de aperfeiçoar e ganhar novas competências. A transição e transformação digital, a sustentabilidade e as línguas e comunicação são algumas das áreas que este projeto promove. Neste programa poderá ainda ver a reportagem do evento de lançamento deste projeto no Palácio Ceia.
- Contextos virtuais na aprendizagem da informática: um estudo na área de redes de computadoresPublication . Selombo, Tomás Francisco Lucas; Cardoso, VitorA prática da lecionação da disciplina de Redes de Computadores tem revelado algumas dificuldades sentidas pelos estudantes dos cursos de Engenharia Informática e afins. Nota-se uma gritante falta de motivação e baixo aproveitamento. Apontam-se como motivos, a falta de laboratórios especializados, o nível de abstração e pensamento lógico que determinados conteúdos da referida disciplina exigem, essencialmente em temas que visam, para além dos conhecimentos teóricos, também desenvolver competências práticas. A presente proposta teve como objetivo responder a estes desafios pela via da conceção de contextos virtuais em 2D/3D para a aprendizagem de redes de computadores, focando-se no tema do Encaminhamento IP. Para tal, criouse, com recurso ao Unity 3D um jogo sobre a pilha de protocolos da arquitetura TCP/IP; um outro jogo sobre endereçamento IP, utilizando o recurso quizventure do Moodle; e um protótipo de um mundo virtual 3D sobre encaminhamento IP. O desempenho dos participantes durante a realização de atividades no Moodle, bem como a avaliação por eles feita aos contextos virtuais, levaram-nos a concluir que os contextos virtuais podem ser utilizados para minimizar a complexidade de alguns conteúdos e como alternativa à carência de laboratórios de especialidade.