Browsing by Issue Date, starting with "2015-02"
Now showing 1 - 10 of 13
Results Per Page
Sort Options
- The Portuguese Online Knowledge Library (B-on): a year of Academic Research at Portucalense UniversityPublication . Nunes, Manuela Barreto; Abelha, Marta“B-on” is the electronic resources platform acknowledged by the Portuguese scientific community, providing a high number of scientific resources and electronic services. Portucalense University adhered to B-on in 2013. After a year, a study of use and evaluation of the professors’ satisfaction was conducted. This paper presents the results obtained through the application of a questionnaire and the analysis of statistical data supplied by the platform. Results reveal a medium level of compliance, although with high intensity and users’ satisfaction. More information literacy instruction is required in order to amplify and diversify the use of the tool.
- The fractional volatility model : no-arbitrage, leverage and completenessPublication . Mendes, Rui Vilela; Oliveira, Maria João; Rodrigues, A. M.When the volatility process is driven by fractional noise one obtains a model which is consistent with the empirical market data. Depending on whether the stochasticity generators of log-price and volatility are independent or are the same, two versions of the model are obtained with different leverage behaviors. Here, the no-arbitrage and completeness properties of the models are rigorously studied.
- À procura de um final feliz, ou a narrativa adâmica revisitada por LlansolPublication . Rodrigues, Cristiana Vasconcelos
- Avaliação e tecnologias no ensino superiorPublication . Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Pereira, Alda; Nunes, LuísEsta obra constitui um testemunho da discussão ocorrida na I Conferência sobre Avaliação e Tecnologias no Ensino Superior, realizada em 18 e 19 de julho de 2013 (CATES 2013). O tema em debate centrava-se, como o nome indica, na relação entre a avaliação e as tecnologias e traduziu um momento importante do projeto Elearning e Avaliação no Ensino Superior - @assess.he, financiado pelo Fundação Portuguesa para a Ciência e Tecnologia.
- O aleitamento materno como atitude ambientalmente sustentável : um estudo pilotoPublication . Carapeto, CristinaOs benefícios da amamentação exclusiva tanto para as mães como para os bebés é bem conhecida na maioria dos países. Contudo, a relação existente entre o processo de amamentação e a proteção ambiental ainda não foi estudada. Para avaliar a perceção das mães sobre a amamentação como uma atitude amiga do ambiente foi realizado em Portugal, durante o ano de 2013, um inquérito a 140 mulheres grávidas. Após análise dos resultados concluiu-se que a maioria das mulheres estão conscientes dos benefícios da amamentação relativamente à saúde do bebé mas não em relação à sua própria saúde. Além disso, as mulheres que participaram neste estudo não estavam conscientes da relação que existe entre o processo de amamentação e a proteção ambiental.
- Os porquês da matemáticaPublication . Costa, Fernando Pestana daComunicação apresentada em 13 de fevereiro de 2015 aos alunos do Ensino Secundário do Colégio Militar a convite do Senhor Diretor do Colégio, Coronel Figueiredo Feliciano.
- Intercultural musical learning in the era of technologyPublication . Antão, Gabriel; Moreira, DarlindaForeign students abroad need to feel integrated in the new community, which includes complex learning processes in multicultural environments. The fact that we have experienced these processes ourselves was certainly a motivation for this research, especially knowing that we could contribute to help our fellow Portuguese brass players undergoing the same experience. From the singularity of music performance in the style of playing and communication emerge many cultural aspects, which have been developed through centuries of orchestral practice. As the new students are confronted with the aesthetic musical concepts and both professional and social practices of the country they arrive in, they strive to understand these concepts and adapt themselves to the values promoted by the new music practice. The aim of this on-going research is the study of the integration of brass music students in German universities and in the German society. Notably, through the understanding of intercultural processes experienced by the students, professors can become more aware of the challenges that concern music education. In this research all ten Portuguese brass students enrolled in any German music university in the last five years were interviewed in order to deeply understand this process. With a growing importance of the technological facilities, students are able to gather more information, to prepare themselves for the new concepts they try to embrace and to better deal with a different culture.
- Effect(s) of teacher evaluation on collaborative practices: induction or inhibition?Publication . Marcos, Ana; Machado, Eusébio André; Abelha, MartaThis article deals with collaborative practices of teachers in the context of teacher evaluation. For this purpose and following a theoretical framework that is previously explained, we proceed to the presentation of partial results obtained in the framework of an ongoing study. In conclusion, and based on the available empirical evidence, we discuss the effect(s) of the teacher evaluation, assessing in particular, its role as a factor of induction or inhibition of collaborative practices.
- Tradições mantidas por mulheres Açorianas em Rhode IslandPublication . Silva, Ana Isabel Mateus daDurante vários séculos, a emigração havia-se sistematicamente constituído numa das soluções preferidas e mais apetecíveis para resolver as dificuldades económicas e para a manter a estabilidade numérica populacional nos Açores. Estima-se que entre 1960 e 1980, emigraram aproximadamente 85,000 açorianos que se estabeleceram primariamente nos Estados de Massachusetts, Rhode Island, e Califórnia. Em Rhode Island, as mulheres Açorianas tentaram manter algumas tradições Açorianas; nomeadamente a nível da alimentação e comemorações festivas (Espirito Santo, Natal, Páscoa, confecionando alguns pratos típicos e doces). Assim, abordamos algumas das tradições mencionadas por três Mulheres em que a 1ª geração emigrou já adulta, a 2ª geração ainda criança e a 3ª nasceu em Rhode Island e não conhece a ilha onde nasceu mãe e avó – ilha de São Miguel. Salienta-se como a organização das festas é feita pela 1ª geração e a colaboração da 2ª geração. Já a 3ª geração apenas participa em atividades que sejam Bilingue.
- A construção da invisibilidade das mulheres trabalhadoras: uma perspetiva históricaPublication . Pinto, TeresaAs mulheres sempre trabalharam é já uma expressão recorrente nas investigações de diversas áreas do saber, em particular da História, e foi utilizada, mesmo, no título de uma obra de Sylvie Schweitzer (2002), para sublinhar a importância de orientar as pesquisas para a revelação e entendimento dos processos de invisibilização das mulheres trabalhadoras, contrariando a noção de que o acesso das mulheres ao trabalho teria sido uma conquista do século XX. Este texto pretende contribuir para clarificar, numa perspetiva histórica, como se construiu e continua a construir a invisibilidade das mulheres trabalhadoras, através da problematização de alguns dos mecanismos que a fabricaram e a sustentam.