Browsing by Author "Sousa, Armando"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Análise de vídeos como metodologia de investigação: revisão sistemáticaPublication . Sousa, Armando; Presado, Maria Helena; Cardoso, MárioA evolução tecnológica tem permitido a gravação-vídeo de momentos da vida quotidiana, produzindo uma fonte inesgotável de registos dos comportamentos humanos, sugestivos de análise. A complexidade e especificidade dos dados recolhidos através do vídeo, torna-o numa metodologia interessante de investigação qualitativa. Este método de colheita e de análise de dados, permite a abrangência do fenómeno, o distanciamento emotivo do investigador. A visualização repetida dos vídeos facilita a observação e transcrição do fenómeno, encontrando achados que poderiam passar despercebidos noutras metodologias. A estruturação e o rigor científico na análise dos vídeos, confere credibilidade ao estudo e minimiza os vieses. É fundamental um bom planeamento desta metodologia, quer no desenho do estudo quer na seleção dos materiais e equipamentos. O processo de transcrição dos vídeos pode ser longo e complexo, logo, é fundamental o domínio do processo, analisando, apreendendo e testando. Esta revisão sistemática pretende analisar as metodologias adotadas no decorrer dos processos de análise de vídeos e identificar os softwares que facilitam a transcrição, codificação, categorização e análise de vídeos. Pretende dar resposta à: Qual a metodologia de análise de vídeo mais eficaz, no estudo de um fenómeno?
- Self-perceived reasons to dropout from higher education: a case study in a Portuguese Faculty of EngineeringPublication . Mouraz, Ana; Sousa, ArmandoDropout from Higher Education (HE), that is, the number of students that totally leave a given HE institution is concerningly high, especially in times of crisis. Institutions struggle to minimize dropout, but limited data is available likely because gathering data from learners who dropped out is sensitive, likely involving private information. This paper presents a case study research on student dropout from a very large Portuguese engineering faculty. The main objectives of this research include to gain a better understanding about the reasons for dropout, from the former student’s point of view, and to build a profile for the dropout-at-risk student. The collected data was retrieved from institutional records and from 134 telephonic interviews with former students. The resulting data is analysed in both quantitative and qualitative ways. Results of all gathered dropout data are clustered into three profiles of students who dropout: those that “pull out”, those who were “pushed out” and those who “fall out”. Findings include that students do not decide to dropout by a simple single reason but rather a set of reasons. This research article includes 5 concrete improvement suggestions that are likely to reduce dropout. The two main suggestions are to better prepare the transition to HE and to make policies more flexible in times of crisis, example more flexible schedule.