Browsing by Author "Rodrigues, Elsa"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Composition and trophic structure of zooplankton in a shallow temperate estuary (Mondego estuary, western Portugal)Publication . Morgado, Fernando; Quintaneiro, Carla; Rodrigues, Elsa; Pastorinho, Ramiro; Nicolau, Paula Bacelar; Vieira, Luís; Azeiteiro, UlissesThe south arm of Mondego Estuary, western Portugal is characterized by shallow depths and marked longitudinal spatial gradients, namely the tidally induced salinity gradient and an eutrophication gradient. The aims of this work were to study the zooplankton composition and trophic structure of the 335 μm taxocenosis in 2 different locations of the salinity and eutrophication gradients in the south arm. The 2 sampling stations displayed significantly different patterns of temporal variations in environmental variables. The total zooplankton density at each station showed significant spatial and temporal variabilities. However, the number of taxa did not show significant differences among months or between sites. The densities of the most abundant taxa significantly differed between the sampling stations and throughout the study period. The zooplankton assemblages were dominated by omnivores, representing 43.9% of the total zooplankton (with herbivores and carnivores representing 4.4% and 0.5%, respectively). Omnivores were significantly more abundant during autumn, winter, and spring, particularly in Oct., Mar., and May, at station 2, and during Jan., Mar., and Apr., at station 1. Herbivores were significantly more abundant during autumn, late winter, and spring particularly at station 1. Carnivores showed low densities throughout the year, being more abundant in summer and autumn. Despite the detected similarities to other temperate estuaries, the results of this work may indicate environmental stresses in this ecosystem: the spatial structure dominates seasonal patterns; and there are low diversities and high numbers of resident populations. This kind of ecological pattern has been previously reported for other biological communities. The prevailing conditions in Mondego Estuary, namely eutrophication, should result in the development of opportunistic adaptive strategies among invertebrates.
- Potencialidades do cinema de ficção científica em contexto de reclusão e o seu impacto na construção de comunidades de aprendizagemPublication . Moreira, J. António; Rodrigues, ElsaAs potencialidades do cinema de ficção científica enquanto objeto e ferramenta de exploração pedagógica devem-se à riqueza do género que na linguagem cinematográfica, modelo narrativo e temas tratados, transcende os limites dos outros géneros, oferecendo possibilidades de exploração para diversas áreas disciplinares. Ao apresentar alternativas e extensões epistemologicamente possíveis da realidade oferece reconfigurações imaginadas da humanidade, cosmos, práticas científicas, instrumentos tecnológicos, tradições etnográficas, espaços físicos, organizações sociais, modelos económicos, ideologias, estruturas identitárias e até do espaço e tempo enquanto noções estruturantes da realidade. Com efeito, integrar um filme de ficção científica em contexto educativo pode ser uma estratégia muito adequada para revitalizar a experiência educacional, e é precisamente, a criação de cenários pedagógicos enriquecidos com a presença do cinema e da sua linguagem que pretendemos analisar, descrevendo o seu impacto na construção de uma comunidade de aprendizagem, a partir da análise qualitativa das perceções e narrativas de vinte estudantes a frequentar o Ensino Superior em ambiente de reclusão e tendo como referencial o modelo pedagógico desenvolvido por Moreira (2017). Os resultados revelam que a utilização do cinema de ficção científica, ancorado no modelo pedagógico para a desconstrução de imagens em movimento, pode ter efeitos muito positivos na criação e desenvolvimento de comunidades de aprendizagem em ambiente de reclusão.