Browsing by Author "Andrade, Regina Gloria"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Migração feminina através do documentário mulheres que migram: Brasil 2023Publication . Ramos, Natália; Andrade, Regina Gloria; Ramos, Maria da Conceição Pereira; Serafim, JoséA migração internacional constitui um dos mais importantes fenómenos sociais contemporâneos, o qual vem mobilizando as sociedades, os organismos internacionais e nacionais, os Estados e os decisores políticos dos diferentes países, preocupando as associações e representantes dos Direitos Humanos e dinamizando a pesquisa na área. Com efeito, o contexto atual caracteriza-se pelo aumento, diversificação e feminização dos fluxos migratórios, tendo a migração feminina aumentado em todo o mundo. Cada vez mais mulheres de diferentes gerações, escolarização, qualificação e nacionalidade, emigram sozinhas com projetos autónomos e individualizados ou com projetos migratórios relacionados com a reunificação familiar e são objeto de estudos sociais e de género ou protagonizadas no cinema ficcional ou documental. O documentário brasileiro Mulheres que Migram (2023) da Diretora Sabrina Demozzi, apresenta em 52 minutos a história de três mulheres migrantes de diferentes gerações e nacionalidades através de métodos participativos. A narrativa discursiva está em três idiomas (francês, espanhol e português) e regista fragmentos do processo migratório de Romina (argentina de 22 anos), de Ruth (oriunda do Congo, de 24 anos) e de Eliana (venezuelana de 42 anos). O documentário evidencia ao longo do processo migratório mudanças de perceções, de estilos e projetos de vida destas mulheres, bem como realizações, protagonismo e empoderamento conquistados pelas mulheres migrantes.
- Voices and narratives of migration in the documentary Casa en Tierra AjenaPublication . Serafim, José Francisco; Andrade, Regina Gloria; Ramos, Natália; Ramos, Maria da Conceição PereiraMigratory issues are among the most pressing nowadays, and cinema, as one of the forms of representation, has appropriated this theme quite pertinently, with migration, mainly international mobility, being the subject of many films, both documentary and fictional, most of all since the 2000s. Our proposal is to approach this issue through a perspective of the displacement of populations in Central American countries towards the “Eldorado”, which, in the imaginary of many people, represents the United States. The documentary by Costa Rican movie maker Ivannia Villalobos Vindas, Casa en Tierra Ajena, made in 2017, presents the narrative of people who are in the process of migration, leaving their countries of origin seeking to reach Mexico and from this country to reach their goal, to cross the US border. They come from El Salvador, Guatemala, and Honduras, all of them fleeing the sorrowful reality of their countries, either in terms of political and/or socioeconomic violence, hoping to find in the future settlement better living conditions for themselves and their families. The documentary gives voice to multiple social actors who tell their stories, dreams and suffering in front of the director’s camera. Transiting between the proposed notion by Bill Nichols of “the documentary voice” as well as the category suggested by Leger Grindon about the poetics of the interview in the documentary movie, we seek to analyze the documentary Casa en Tierra Ajena, under the prism of these different voices that populate the documentary as well as the sonorous “mise en scène” present in the interviews conducted with the social actors.