Sociologia / Sociology
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Sociologia / Sociology by Author "Abelha, Marta"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Impacto da avaliação externa de escolas na melhoria do processo de autoavaliação: estudo de casoPublication . Costa, Luís; Abelha, Marta; Henriques, SusanaEm Portugal, o referencial de Avaliação Externa de Escolas remete para a articulação com os processos de Autoavaliação das Escolas. Assim, a presente investigação pretendeu analisar se a atividade de Avaliação Externa teve impacto no processo de Autoavaliação e se promoveu melhorias organizacionais e educativas num Agrupamento de Escolas. Apresentam-se dados de um estudo de caso, tendo sido realizada numa primeira fase, a análise de documentos internos do agrupamento, seguindo-se a aplicação de um inquérito por questionário a professores da educação pré-escolar ao ensino secundário e, por último, a realização de entrevistas semiestruturadas a agentes relevantes. Os resultados evidenciam que a Avaliação Externa de Escolas funcionou como catalisadora de mudança, tendo contribuído para a consolidação de práticas de autoavaliação mais sistemáticas, para o reforço da liderança distribuída, para a criação de novos mecanismos de comunicação interna e para uma maior articulação entre equipas pedagógicas. Foi também identificado um impacto positivo na flexibilização curricular, no trabalho colaborativo entre docentes e na apropriação do plano de melhoria por parte da comunidade educativa. Conclui-se que a Avaliação Externa de Escolas teve um papel relevante na dinamização da autoavaliação e no desenvolvimento organizacional da escola, configurando-se como uma oportunidade para a construção de uma cultura de melhoria contínua.
- Literacy(ies) and skills in times of digital education: exploring communication and interaction in digitally mediated learning worldsPublication . Correia, Joana Duarte; Henriques, Susana; Fernandes, Sandra; Abelha, Marta; Seabra, FilipaThis article seeks to explore the notions of literacy(ies) and competences in times of digital education. The aim of the study was to understand, from perspectives of experts, what literacy(ies) and competences are in digital teaching-learning contexts, how they are operationalised, which strategies can be used for their development, and what are the opportunities and challenges for their application in digital education. Through a qualitative approach, four experts were interviewed as privileged informants in their areas of expertise. The individuals interviewed are academics with extensive research in the areas of literacy(ies), digital and infocommunication skills and digital education. The interviews were conducted during the first quarter of 2023, as part of a larger ongoing study - digital and infocommunicational competences in virtual learning environments: practices in e-learning curricular units in Portuguese Higher Education. According to these experts, digital is largely responsible for the recent changes in the world, but the most important thing is not learning or teaching digital: it is developing citizens' skills or competences, exploring communication and interaction in digitally mediated learning worlds. This demands the mobilization of competences to search and exchange information, and to interact with another people in digital environments. This can help citizens become more confident, critical, and open-minded users of today’s technologies.
