Repository logo
 
Publication

How do the leaderships of the portuguese public school appropriate ICTs?

dc.contributor.authorSantos, José Rui
dc.contributor.authorGaspar, Ivone
dc.date.accessioned2019-11-05T11:57:04Z
dc.date.available2019-11-05T11:57:04Z
dc.date.issued2019-10-09
dc.description.abstractAfter the long period of abstinence from information and communication technologies by Portuguese teachers, and a multitude of academic debates on the interest of their use at, and for the school, it finally seems possible to target attention exclusively on the way they are, or could be, used in schools. This article derives from a multiple case study in the non-higher education, with mixed, mainly qualitative and descriptive, methodology, aiming at studying what is the type of appropriation of ITCs by Portuguese public-school leaderships. Two conclusions stand out from the study: resistance to the use of ICTs is still a reality in Portuguese public-school system; and there is no pattern of appropriation and exploration of the potential of ICTs and the digital resources that is common to schools’ leaderships.pt_PT
dc.description.abstractApós longo período de abstinência às tecnologias de informação e comunicação da maioria dos professores portugueses e de múltiplas discussões académicas sobre o interesse da sua utilização na, e para, a escola, parece agora, finalmente, ser possível direcionar a atenção exclusivamente para o modo como elas são, ou podem ser, nela utilizadas. Este artigo provém de um estudo de caso múltiplo, no ensino não superior, com metodologia de natureza mista, predominantemente qualitativa e descritiva, no qual se pretendeu conhecer o tipo de apropriação que fazem das TIC as lideranças da escola pública portuguesa e de onde sobressaem duas conclusões: a resistência à utilização das TIC é ainda uma realidade na escola pública portuguesa; não existe um padrão de apropriação e exploração das potencialidades das TIC e dos recursos digitais comum às lideranças das escolas.pt_PT
dc.description.abstractDespués de un largo período de abstinencia a las tecnologías de información y comunicación de la mayoría de los profesores portugueses y de múltiples discusiones académicas sobre el interés de su utilización en y para la escuela, parece ser que, finalmente, es posible dirigir la atención exclusivamente a la forma en que son o pueden ser utilizadas en la escuela. Este artículo es el resultado de un estudio de caso multiple, en el educación no superior, con una metodología de naturaleza mixta, predominantemente cualitativa y descriptiva, en la que se ha pretendido conocer el tipo de apropiación que hacen de las TIC los liderazgos de la escuela pública portuguesa. que lleva a dos conclusiones: la resistencia al uso de las TIC persiste en la escuela pública portuguesa; no hay un estándar de apropiación y explotación del potencial de las TIC y de los recursos digitales comunes a los liderazgos de las escuelas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationSantos, José Rui; Gaspar, Ivone - Que apropriação fazem das TIC as lideranças da escola pública portuguesa? "EducA, International Catholic Journal of Education" [Em linha]. ISSN 2183-5136. Vol. 5 (2019), p. 107-123pt_PT
dc.identifier.issn2183-5136
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.2/8709
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherAssociation for Catholic Institutes for the Study of Educationpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://educa.fmleao.pt/download-journal-no-5-2019/pt_PT
dc.subjectTICpt_PT
dc.subjectLiderançaspt_PT
dc.subjectDiretorpt_PT
dc.subjectCoordenador de departamentopt_PT
dc.subjectProfessorespt_PT
dc.subjectICTspt_PT
dc.subjectLeadershipspt_PT
dc.subjectDirectorpt_PT
dc.subjectHead of departmentpt_PT
dc.subjectTeacherspt_PT
dc.subjectLiderazgopt_PT
dc.subjectCoordinador de departamentopt_PT
dc.titleHow do the leaderships of the portuguese public school appropriate ICTs?pt_PT
dc.title.alternativeQue apropriação fazem das tic as lideranças da escola pública portuguesa?pt_PT
dc.title.alternative¿Qué apropiación hacen de las tic los liderazgos de la escuela pública portuguesa?pt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage123pt_PT
oaire.citation.startPage107pt_PT
oaire.citation.titleEDUCA, International Catholic Journal of Educationpt_PT
person.familyNameSantos
person.familyNameGaspar
person.givenNameJosé Rui
person.givenNameMaria Ivone
person.identifierV-8556-2018
person.identifier.ciencia-idD21A-97C9-C219
person.identifier.orcid0000-0001-7571-7012
person.identifier.orcid0000-0002-0688-8085
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationaa325cf1-8072-4230-a0ae-ed6025d87f66
relation.isAuthorOfPublicationaa9efdc7-fc37-43f6-b716-691c6eb16f07
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryaa325cf1-8072-4230-a0ae-ed6025d87f66

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Que apropriação fazem das TIC as lideranças da escola pública portuguesa.pdf
Size:
17.08 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.97 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: