Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
5.1 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O estudo visa contribuir para o debate atual sobre o processo criativo em artemídia, arte do vídeo e as ferramentas de inteligência artificial. Para isso, aproximou os conceitos de tecnodiversidade e performatividade videográfica a partir da arte generativa. A metodologia é baseada em análises comparativas entre conceitos e uma breve análise de duas videoartes, G.O.D. Generative Ominous Dataset (2023) de Pedro Alves da Veiga e Sopa Primordial (2023) de Alexandre Rangel. Os resultados indicam que a performatividade videográfica pode ser impulsionada pelas ferramentas de IA generativa, mas a produção que tenha por objetivo gerar material criativo e obras de arte, precisa, em essência, da mente imaginativa do artista, da sua capacidade conceitual para tecer relações críticas, reflexivas e poéticas.
The study aims to contribute to the current debate on the creative process in media art, video art and artificial intelligence tools. To this end, it brought together the concepts of technodiversity and videographic performativity from generative art. The methodology is based on comparative analysis between concepts and a brief analysis of two video arts, G.O.D. Generative Ominous Dataset (2023) by Pedro Alves da Veiga and Sopa Primordial (2023) by Alexandre Rangel. The results indicate that videographic performativity can be driven by generative AI tools, but production that aims to generate creative material and works of art essentially needs the artist's imaginative mind, his conceptual capacity to weave critical relationships, reflective and poetic.
The study aims to contribute to the current debate on the creative process in media art, video art and artificial intelligence tools. To this end, it brought together the concepts of technodiversity and videographic performativity from generative art. The methodology is based on comparative analysis between concepts and a brief analysis of two video arts, G.O.D. Generative Ominous Dataset (2023) by Pedro Alves da Veiga and Sopa Primordial (2023) by Alexandre Rangel. The results indicate that videographic performativity can be driven by generative AI tools, but production that aims to generate creative material and works of art essentially needs the artist's imaginative mind, his conceptual capacity to weave critical relationships, reflective and poetic.
Description
Keywords
Arte generativa videoarte IA generativa Alexandre Rangel Pedro Alves da Veiga Generative art Video art Generative AI
Citation
Ribeiro, R., & Veiga, P.A. (2024). Videoarte e arte generativa: performatividade videográfica, tecnodiversidade e IA generativa – aproximações e repercussões. In Anais do XI Simpósio Internacional de Inovação em Mídias Interativas - SIIMI - 2024 (pp. 172-187). MediaLab UNIFESSPA.
Publisher
MediaLab UNIFESSPA