Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
8.99 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Na Sociedade da Informação e do Conhecimento, a tecnologia apresenta-se como uma forma mais atrativa para o acesso à informação. Assim, os serviços de informação devem considerar e valorizar a inserção das suas coleções na sociedade tecnológica, com o objetivo de chegar a um público mais vasto. Neste contexto, destacamos a digitalização, enquanto estratégia de preservação da informação e conservação dos documentos originais.
Este projeto surgiu de uma situação intuída como problemática em contexto profissional, no Núcleo de Documentação da Câmara Municipal de Évora – a preservação da informação. O objetivo central consistiu em identificar os documentos que se deveriam digitalizar, tendo em vista a preservação e a divulgação da informação na Rede de Bibliotecas de Évora, sabendo que não é possível digitalizar toda a coleção, seja pelos custos seja pelo volume de trabalho que isso acarreta. Assim, é necessário definir critérios que permitam selecionar documentos para digitalização.
Como tal, levámos a cabo uma avaliação/análise de parte da coleção (Arqueologia), realizámos um inquérito dirigido aos professores de História e aos professores bibliotecários das escolas do Ensino Secundário (ES), parceiras da Rede de Bibliotecas de Évora, organizando este trabalho de projeto em três fases: planeamento, desenvolvimento e avaliação. No que respeita à recolha de dados, optámos pela notação (observação direta da coleção) e pelo inquérito por questionário. Relativamente à análise dos dados, recorremos à estatística descritiva.
No que se refere aos resultados, alcançámos um conhecimento claro e profundo da parte da coleção em estudo, relativamente ao estado de conservação, ao uso efetivo e aos conteúdos considerados relevantes para os alunos do ES, permitindo a seleção de documentos para digitalização.
In the Information and Knowledge Society, technology presents itself as a more attractive way of accessing information. Information services must therefore consider and value the inclusion of their collections in the technological society, with the aim of reaching a wider audience. In this context, we highlight digitisation as a strategy for preserving information and conserving original documents. This project arose from a problematic situation in a professional context at the Documentation Services of the Municipality of Évora - the preservation of information. But which documents should we digitise with a view to preserving and disseminating information in the local School Library Network, knowing that we can't digitise the entire collection, either because of the costs or because of the amount of work involved. We therefore need to define criteria for selecting documents for digitisation, with the aim of reaching secondary school students. As such, we carried out an evaluation/analysis of part of the collection (Archaeology), carried out a survey aimed at history teachers and librarians at secondary schools, partners of the RBEV, organising this project work into three phases: planning, development and evaluation. As far as data collection is concerned, we opted for notation (direct observation of the collection) and a questionnaire survey. We used descriptive statistics to analyse the data. As a result, we achieved a clear and in-depth knowledge of the part of the collection under study, in terms of its state of conservation, its actual use and the content considered relevant to secondary school students, enabling the selection of documents for digitisation.
In the Information and Knowledge Society, technology presents itself as a more attractive way of accessing information. Information services must therefore consider and value the inclusion of their collections in the technological society, with the aim of reaching a wider audience. In this context, we highlight digitisation as a strategy for preserving information and conserving original documents. This project arose from a problematic situation in a professional context at the Documentation Services of the Municipality of Évora - the preservation of information. But which documents should we digitise with a view to preserving and disseminating information in the local School Library Network, knowing that we can't digitise the entire collection, either because of the costs or because of the amount of work involved. We therefore need to define criteria for selecting documents for digitisation, with the aim of reaching secondary school students. As such, we carried out an evaluation/analysis of part of the collection (Archaeology), carried out a survey aimed at history teachers and librarians at secondary schools, partners of the RBEV, organising this project work into three phases: planning, development and evaluation. As far as data collection is concerned, we opted for notation (direct observation of the collection) and a questionnaire survey. We used descriptive statistics to analyse the data. As a result, we achieved a clear and in-depth knowledge of the part of the collection under study, in terms of its state of conservation, its actual use and the content considered relevant to secondary school students, enabling the selection of documents for digitisation.
Description
Trabalho de Projeto do Mestrado em Gestão da Informação e Bibliotecas Escolares, apresentado à Universidade Aberta
Keywords
Câmara Municipal de Évora Preservação da informação Critérios de seleção Digitalização Rede de Bibliotecas de Évora Preserving information Selection criteria Digitalisation Municipality of Évora Évora Library Network