Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.4 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Verifica-se que existem alunos do Ensino Primário dos Gambos que estudam em diferentes
condições no que diz respeito à existência de infraestruturas, já que alguns alunos estudam em
escolas com infraestruturas e outros estudam em escolas sem infraestruturas. Neste contexto,
pretende-se por um lado, analisar quer através de comparações de performances de cada um
dos grupos, quer pelas opiniões dos professores e diretores de escola, e por outro tentar compreender
os fundamentos que levaram à criação do grupo de alunos que estudam ao relento,
ou seja, sem infraestruturas. Foi então conduzida uma pesquisa de campo, nas escolas do
ensino primário ao nível do município dos Gambos, que teve como objetivo a recolha de
informações ligadas à opinião de atitude e satisfação dos professores e dos diretores de escolas,
assim como a recolha de informação junto da direção municipal de educação dos Gambos
relativa aos resultados do aproveitamento dos alunos da 6ª classe dos dois grupos ligados ao
ano letivo de 2013. Foram utilizadas técnicas estatísticas e de análise de dados como análise
de correlação, análise descritiva de quadros, gráficos e matrizes e também o teste-t, visando
todos à comparação dos desempenhos médios dos alunos através do software SPSS. Os resultados
apontam no sentido de não existência de diferenças significativas nos resultados obtidos
pelos alunos, quando comparamos os resultados dos dois grupos, embora estes sejam baixos
em ambos os casos. No entanto esta conclusão não coincide com a maioria das opiniões dos
professores e diretores de escolas, cuja opinião se inclina para a importância da necessidade
de existência de boas condições para se atingir bons resultados. A pesquisa permitiu também
avaliar a relação entre algumas variáveis de opinião colocadas na escala de Likert com cinco
categorias.
It appears that there are students of Primary Education Gambos studying in different conditions with regard to the existence of infrastructure, since some students studying in schools and other infrastructure studying in schools without infrastructure. In this context, the aim is to firstly, examine both through comparisons of performances of each group, whether the opinions of teachers and school principals, and others - to try to understand the reasons which led to the creation of the student group studying the open, ie, no infrastructure. Was then conducted field research in schools from primary to the Gambos municipality level, which aimed at collecting information related to the opinion of attitude and satisfaction of teachers and directors of schools, as well as collecting information from the city toward education Gambos on the results of student of 6th class of the two groups attached to the school year of 2013. statistical techniques and data analysis and correlation analysis , descriptive analysis of charts, graphs were used and matrices and also t-test , all aimed at comparing the average performance of students using SPSS software . The results point towards no significant differences in the results obtained by the students, when comparing the results of the two groups, although these are low in both cases. However this conclusion does not coincide with the opinions of most teachers and school principals, whose opinion leans toward the importance of the need for the existence of good conditions to achieve good results. The research also assess the relationship between variables of opinion placed on a Likert scale with five categories.
It appears that there are students of Primary Education Gambos studying in different conditions with regard to the existence of infrastructure, since some students studying in schools and other infrastructure studying in schools without infrastructure. In this context, the aim is to firstly, examine both through comparisons of performances of each group, whether the opinions of teachers and school principals, and others - to try to understand the reasons which led to the creation of the student group studying the open, ie, no infrastructure. Was then conducted field research in schools from primary to the Gambos municipality level, which aimed at collecting information related to the opinion of attitude and satisfaction of teachers and directors of schools, as well as collecting information from the city toward education Gambos on the results of student of 6th class of the two groups attached to the school year of 2013. statistical techniques and data analysis and correlation analysis , descriptive analysis of charts, graphs were used and matrices and also t-test , all aimed at comparing the average performance of students using SPSS software . The results point towards no significant differences in the results obtained by the students, when comparing the results of the two groups, although these are low in both cases. However this conclusion does not coincide with the opinions of most teachers and school principals, whose opinion leans toward the importance of the need for the existence of good conditions to achieve good results. The research also assess the relationship between variables of opinion placed on a Likert scale with five categories.
Description
Dissertação de Mestrado em Estatística, Matemática e Computação apresentada à Universidade Aberta
Keywords
Ensino primário Técnicas de investigação Estatística Qualidade da educação Avaliação da educação Rendimento escolar Sucesso escolar Infraestrutura da educação Angola
Pedagogical Context
Citation
Jamba, Nelson Tchingui - Aplicação de técnicas estatísticas na avaliação da qualidade do ensino primário no Município dos Gambos [Em linha]. Lisboa : [s.n.], 2014. 105 p.