Publication
Problem-solving at the Azorean Robotics Open: a study of the First Challenger competition
datacite.subject.sdg | 04:Educação de Qualidade | pt_PT |
datacite.subject.sdg | 09:Indústria, Inovação e Infraestruturas | pt_PT |
dc.contributor.author | Lima, Hélia | |
dc.contributor.author | Silva, Sérgio | |
dc.contributor.author | Araújo, Vítor Gaudêncio | |
dc.contributor.author | Cascalho, José | |
dc.contributor.author | Mendes, Armando B. | |
dc.date.accessioned | 2024-12-10T14:38:41Z | |
dc.date.available | 2024-12-10T14:38:41Z | |
dc.date.issued | 2024-12 | |
dc.description.abstract | This paper reports on a study of the students’ participation in the First Challenger competition, held in the Azorean Robotics Open (ARO), to understand how the First Challenger competition promotes interpersonal relationships and fosters critical thinking and problem-solving activity. The First Challenger competition explores basic robotics behaviour concepts, such as following a line and detecting colours, which implies testing and gauging the sensors and programming the robot. In ARO, the teams receive a robotic kit. It is part of the competition to assemble the robot. The teams were mostly students from basic school, between 12 - 16 years old, and some had previous experience in robotics because of their activities in school robotics clubs. Data collected showed that the robot assembly was identified as simple, but not the process of programming optimisation, highlighting the relevance of previous knowledge in programming and robotics to the competition’s success. Regarding collaboration and sharing, most participants strongly collaborated within their own team, as expected. In the end, participants recognised that their teamwork skills were improved. Cooperation among participants from different teams also occurred, although to a lesser extent, suggesting the competitive nature of the challenge avoids this kind of interaction. | pt_PT |
dc.description.abstract | presenta-se um estudo sobre a participação dos alunos na competição First Challenger, realizada no Festival de Robótica dos Açores (FRA), para compreender como a competição First Challenger promove as relações interpessoais e fomenta o pensamento crítico e a resolução de problemas. A competição First Challenger explora conceitos básicos de comportamento robótico, como seguir uma linha e detetar cores, o que implica testar e aferir os sensores e programar o robô. No FRA, as equipas recebem um kit robótico. Faz parte da competição a montagem do robô. As equipas eram maioritariamente constituídas por alunos do ensino básico, com idades compreendidas entre os 12 e os 16 anos, alguns com experiência prévia em robótica devido às suas actividades em clubes de robótica da escola. Os dados recolhidos mostraram que a montagem do robô foi identificada como simples, mas não o processo de otimização da programação, o que realça a importância dos conhecimentos prévios em programação e robótica para o sucesso da competição. Em relação à colaboração e partilha, a maioria dos participantes colaborou fortemente dentro da sua própria equipa, como esperado. No final, os participantes reconheceram que as suas competências de trabalho em equipa foram melhoradas. A cooperação entre participantes de equipas diferentes também ocorreu, embora em menor grau, sugerindo que a natureza competitiva do desafio evita este tipo de interação. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.34627/rcc.v19i0.311 | pt_PT |
dc.identifier.eissn | 2182-1801 | |
dc.identifier.issn | 1646-6330 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.2/16935 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Universidade Aberta | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | https://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/311 | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Problem-solving | pt_PT |
dc.subject | First challenger | pt_PT |
dc.subject | Azoresbot | pt_PT |
dc.subject | Robotics | pt_PT |
dc.subject | Resolução de problemas | pt_PT |
dc.subject | Robótica | pt_PT |
dc.title | Problem-solving at the Azorean Robotics Open: a study of the First Challenger competition | pt_PT |
dc.title.alternative | Resolução de problemas no Open Açoriano de Robótica: um estudo da competição First Challenger | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.conferencePlace | Lisboa | pt_PT |
oaire.citation.endPage | 36 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 19 | pt_PT |
oaire.citation.title | Revista de Ciências da Computação | pt_PT |
oaire.citation.volume | Vol. 19 | pt_PT |
person.familyName | B Mendes | |
person.givenName | Armando | |
person.identifier | 1008054 | |
person.identifier.ciencia-id | EE1E-90E7-2751 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-3049-5852 | |
person.identifier.rid | N-7280-2015 | |
person.identifier.scopus-author-id | 13003839500 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | d26eb57f-648e-485c-bd92-efcc8cb1b3be | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | d26eb57f-648e-485c-bd92-efcc8cb1b3be |