Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
16.23 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O crescimento da população e o consequente aumento das demandas por
moradias tem contribuído para a alta das habitações irregulares próximas aos
grandes centros sem infraestrutura para que serviços básicos sejam oferecidos à
população. Aglomerados subnormais apresentam problemas quanto à distribuição
formal de energia elétrica, água e de um sistema de esgoto que atenda à
comunidade, causando impacto ambiental quando córregos e nascentes estão
presentes no bioma ocupado. Este estudo exploratório se utilizou da investigaçãoação com o objetivo de compreender os fenômenos pesquisados ao passo que
elaborava ações voltadas à melhoria do contexto vigente à época, perseguindo um
melhor entendimento da realidade de 14 famílias que residiam em um aglomerado
na região metropolitana de Belo Horizonte, Brasil. Adotando a observação
participante que se utilizou do ensino não-formal para promover a Educação para
o Desenvolvimento Sustentável através de oficinas com aulas práticas, aplicação
de questionários e entrevistas arquivadas em notas de campo em diversos
momentos do processo e nas etapas em que foram realizadas visitas às famílias
da região para acompanhar e registrar a evolução dos trabalhos propostos. Foi
trabalhada a Gestão de Resíduos Sólidos Urbanos em aspectos relacionados à
reutilização, reciclagem, redução dos resíduos produzidos e compostagem do
material orgânico para o aproveitamento em hortas. Todas essas ações
contribuíram para um menor impacto ambiental, melhoria da qualidade de vida e
possibilidades de renda extra através da mudança de comportamento das famílias,
com resultado positivo quanto ao número de procedimentos adotados e
reconhecimento das famílias de que a correta gestão de resíduos favorece a saúde
pública, natureza e o bem-estar das pessoas.
Population growth and the consequent increase in housing demand has contributed to the rise in irregular dwellings near large centers without infrastructure for basic services to be offered to the population. Subnormal clusters present problems regarding the formal distribution of electricity, water and a sewage system that serves the community, causing environmental impact when streams and springs are present in the occupied biome. This exploratory study used action-research to understand the investigated phenomena while developing actions aimed at improving the current context at the time, pursuing a better understanding of the reality of 14 families who lived in a cluster in the metropolitan region of Belo Horizon, Brazil. Adopting participant observation that used non-formal learning to promote Education for Sustainable Development through workshops with practical classes, application of questionnaires and interviews filed in field notes at different times of the process and in the stages in which visits were carried out to families in the region to monitor and record the progress of the proposed works. Solid Urban Waste Management was worked on in aspects related to reuse, recycling, reduction of waste produced and composting of organic material for use in vegetable gardens. All these actions contributed to a lower environmental impact, improved quality of life and possibilities for extra income through changing the behavior of families, with a positive result in terms of the number of procedures adopted and recognition by families that the correct management of waste favors the public health, nature and the well-being of people.
Population growth and the consequent increase in housing demand has contributed to the rise in irregular dwellings near large centers without infrastructure for basic services to be offered to the population. Subnormal clusters present problems regarding the formal distribution of electricity, water and a sewage system that serves the community, causing environmental impact when streams and springs are present in the occupied biome. This exploratory study used action-research to understand the investigated phenomena while developing actions aimed at improving the current context at the time, pursuing a better understanding of the reality of 14 families who lived in a cluster in the metropolitan region of Belo Horizon, Brazil. Adopting participant observation that used non-formal learning to promote Education for Sustainable Development through workshops with practical classes, application of questionnaires and interviews filed in field notes at different times of the process and in the stages in which visits were carried out to families in the region to monitor and record the progress of the proposed works. Solid Urban Waste Management was worked on in aspects related to reuse, recycling, reduction of waste produced and composting of organic material for use in vegetable gardens. All these actions contributed to a lower environmental impact, improved quality of life and possibilities for extra income through changing the behavior of families, with a positive result in terms of the number of procedures adopted and recognition by families that the correct management of waste favors the public health, nature and the well-being of people.
Description
Keywords
Aglomerados subnormais Ensino não formal Gestão de resíduos Qualidade de vida Mudança de comportamento Belo Horizonte Brasil Subnormal clusters Non-formal learning Waste management Quality of life Behavior change
Citation
Mello, André Luiz Barbosa de - Estratégias de intervenção para a gestão sustentável de resíduos de comunidades em situação de vulnerabilidade e risco social [Em linha]: o caso da ocupação Rosa Leão em Belo Horizonte. [S.l.]: [s.n.], 2022. 437 p.