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Abstract(s)
Os consumidores são uma das peças fundamentais na prestação de um serviço de qualidade dos sistemas de abastecimento de água. Conhecer as suas perceções e expectativas sobre o serviço, e como podem ser satisfeitos é essencial para a empresa gestora.
Em Cabo Verde, verifica-se uma ausência de pesquisas de satisfação dos clientes e consumidores acerca dos serviços de abastecimento de água. Neste sentido, o presente trabalho teve como objetivo conhecer as perceções sobre o uso doméstico da água junto de moradores no bairro de Monte Sossego, no município de São Vicente: (sua disponibilidade, qualidade e usos), bem como conhecer a política e prática de gestão da água na ilha de São Vicente.
Como resultado desta pesquisa, observou-se que quando a questão é a quantidade de água disponível, a quase totalidade dos inquiridos (98,3 %) revela que está muito satisfeito, já quando a questão é a qualidade da água da rede pública, mais de metade (62 %) considera-a razoável, sendo que apenas uma pequena parte (28 %) a considera de boa qualidade ou, opostamente 10%, avalia-a negativamente.
Relativamente ao conhecimento sobre o sistema de gestão do abastecimento de água, a análise foi realizada com os Stakeholders ANAS, ELECTRA, Câmara Municipal de São Vicente, Delegacia da Saúde de São Vicente e ADECO. Perante o diagnóstico do sistema de abastecimento de água de São Vicente, foi possível
identificar Forças e Fragilidades, provenientes do ambiente interno, frente às Oportunidades e Ameaças identificadas no ambiente externo, e explorar os aspetos que podem ser utilizados na melhoria do sistema de abastecimento de água em São Vicente.
O arquipélago de Cabo Verde enfrenta o problema da escassez de água e a dessalinização da água do mar é uma das tecnologias utilizadas para enfrentar esse problema. Perante os custos excessivos da produção da água, os parâmetros da qualidade água devem ser divulgados junto da população de modo a aumentar o nível de segurança para beber a água da rede pública.
Consumers are one of the fundamental players in providing a quality service in water supply systems. Knowing their perceptions and expectations about the service, and how they can be satisfied, is essential for the management company. In Cape Verde, there is a lack of customer and consumer satisfaction surveys regarding water supply services. In this sense, the present work aimed to understand the perceptions about the domestic use of water among residents in the Monte Sossego neighborhood, in the municipality of São Vicente: (its availability, quality and uses), as well as to understand the water management policy and practice on the island of São Vicente. This research observed that when it comes to the quantity of water available, almost all respondents (98.3%) reveal that they are very satisfied, while when it comes to the quality of water supplied by public network, more than half (62%) consider it reasonable, with only a small part (28%) considering it of good quality or, conversely, 10% evaluating it negatively. Regarding knowledge about the water supply management system, the analysis was carried out with Stakeholders ANAS, ELECTRA, São Vicente City Council, São Vicente Health Delegation and ADECO. In view of the diagnosis São Vicente’s water supply system, it was possible to identify strengths and weaknesses, arising from the internal environment, in the face of opportunities and threats identified in the external environment, and explore the aspects that can be used to improve the water supply system in São Vicente. The archipelago of Cape Verde faces the problem of water scarcity and seawater desalination is one of the technologies used to address this problem. Given the excessive costs of water production, water quality parameters must be disclosed to the population in order to increase the level of safety for drinking public water.
Consumers are one of the fundamental players in providing a quality service in water supply systems. Knowing their perceptions and expectations about the service, and how they can be satisfied, is essential for the management company. In Cape Verde, there is a lack of customer and consumer satisfaction surveys regarding water supply services. In this sense, the present work aimed to understand the perceptions about the domestic use of water among residents in the Monte Sossego neighborhood, in the municipality of São Vicente: (its availability, quality and uses), as well as to understand the water management policy and practice on the island of São Vicente. This research observed that when it comes to the quantity of water available, almost all respondents (98.3%) reveal that they are very satisfied, while when it comes to the quality of water supplied by public network, more than half (62%) consider it reasonable, with only a small part (28%) considering it of good quality or, conversely, 10% evaluating it negatively. Regarding knowledge about the water supply management system, the analysis was carried out with Stakeholders ANAS, ELECTRA, São Vicente City Council, São Vicente Health Delegation and ADECO. In view of the diagnosis São Vicente’s water supply system, it was possible to identify strengths and weaknesses, arising from the internal environment, in the face of opportunities and threats identified in the external environment, and explore the aspects that can be used to improve the water supply system in São Vicente. The archipelago of Cape Verde faces the problem of water scarcity and seawater desalination is one of the technologies used to address this problem. Given the excessive costs of water production, water quality parameters must be disclosed to the population in order to increase the level of safety for drinking public water.
Description
Keywords
Perceção dos consumidores Qualidade da água Escassez de água Análise SWOT Abastecimento de água Cabo Verde Consumer perceptions Water quality Water scarcity Swot analysis Policies and management of the water supply system
Pedagogical Context
Citation
Ferrer, Raquel Correia - Das políticas às perceções sobre a gestão da água na ilha de São Vicente [Em linha] : estudo de caso.Cabo verde: [s.n.], 2024. 138 p.