Publication
Drill-down and drill-through dashboard for master program chairing in e-learning
datacite.subject.sdg | 04:Educação de Qualidade | pt_PT |
datacite.subject.sdg | 09:Indústria, Inovação e Infraestruturas | pt_PT |
dc.contributor.author | Viana, Maria João | |
dc.contributor.author | Coelho, António | |
dc.contributor.author | Morgado, Leonel | |
dc.date.accessioned | 2022-12-20T16:19:52Z | |
dc.date.available | 2022-12-20T16:19:52Z | |
dc.date.issued | 2022-12 | |
dc.description.abstract | Chairing online Master Programmes requires constant monitoring and decision-making, amidst diversified data and ongoing processes. If misunderstood or misinterpreted, poor decisions may result, as well as lost opportunities to support enrolled students. Decision-making can be supported by dashboards, but there are few prototypes which underwent limited evaluation. We focus on identifying and prototyping efficient visualisation and interaction methods for such a dashboard, to offer online Master Program chairs opportunities for better analysis and decision-making. Design science research was conducted: evaluate and revise an existing prototype; evaluate the revised prototype with master program chairs; design, implementation, and evaluation of a final prototype, again involving master program chairs. The final prototype dashboard provides a way for Master Program chairs to visualize and interact with Master Program data, to support improved analysis of information and quick identification of problems, towards better decision-making. | pt_PT |
dc.description.abstract | A coordenação de cursos de mestrado online requer constante acompanhamento e tomada de decisões, com dados diversificados e processos em curso. Se mal interpretados, podem advir decisões inadequadas ou perderem-se oportunidades de apoiar os alunos do curso. Existem painéis de instrumentos de apoio, mas poucos protótipos, carentes de avaliação aprofundada. Focámo-nos na identificação e prototipagem de métodos de visualização e interação para um destes painéis, visando proporcionar aos coordenadores de cursos de mestrado online oportunidades para melhor tomada de decisão. Conduzimos iterações de investigação por ciência da conceção: avaliação e reformulação de protótipo existente; avaliação do protótipo revisto por coordenadores de cursos de mestrado; conceção, implementação e avaliação de protótipo final, novamente envolvendo coordenadores de cursos. O protótipo final constitui uma forma de coordenadores de curso visualizarem e interagirem com os dados do curso, apoiando melhor análise e rápida identificação de problemas, visando melhor tomada de decisões. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Viana, Maria João; Coelho, António; Morgado, Leonel - Drill-down and drill-through dashboard for master program chairing in e-learning. "Revista de Ciências da Computação" [Em linha]. ISSN 1646-6330 (Print) 2182-1801 (Online). Vol. 17 (2022), p. 13-28 | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.34627/rcc.v17i0.279 | pt_PT |
dc.identifier.eissn | 2182-1801 | |
dc.identifier.issn | 1646-6330 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.2/12780 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Universidade Aberta | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | https://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/279 | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | E-learning dashboards | pt_PT |
dc.subject | Learning management systems | pt_PT |
dc.subject | Data visualisation | pt_PT |
dc.subject | Program coordination | pt_PT |
dc.subject | Program chairing | pt_PT |
dc.subject | Painéis de instrumentos de e-learning | pt_PT |
dc.subject | Sistemas de gestão da aprendizagem | pt_PT |
dc.subject | Visualização de dados | pt_PT |
dc.subject | Coordenação de curso | pt_PT |
dc.title | Drill-down and drill-through dashboard for master program chairing in e-learning | pt_PT |
dc.title.alternative | Painel de instrumentos com aprofundamento direto e transverso para coordenação de cursos de mestrado em regime de e-learning | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 28 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 13 | pt_PT |
oaire.citation.title | Revista de Ciências da Computação | pt_PT |
person.familyName | Coelho | |
person.familyName | Morgado | |
person.givenName | António | |
person.givenName | Leonel | |
person.identifier | R-000-217 | |
person.identifier | R-000-93D | |
person.identifier.ciencia-id | BA1E-EDE1-477E | |
person.identifier.ciencia-id | 7119-981F-18A9 | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-7949-2877 | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-5517-644X | |
person.identifier.rid | G-2216-2011 | |
person.identifier.rid | F-2692-2010 | |
person.identifier.scopus-author-id | 57188679352 | |
person.identifier.scopus-author-id | 23025615500 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 6e665843-0e0a-4277-a3a7-ef0799750226 | |
relation.isAuthorOfPublication | 310d3b15-55de-40c7-8977-5becf9010910 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 6e665843-0e0a-4277-a3a7-ef0799750226 |