Browsing by resource type "conference paper"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Frontiers of the past in the digital world: multidisciplinary collaboration in the 3D reconstitution of medieval border townsPublication . Cuesta-Gómez, Fabián; Trindade, Luísa; Silva, Gonçalo Melo da; Alves, Tiago; Filipe, João; Lscet, Demetrius; van Zeller, Maria; Morgado, Leonel; Prata, Sara; Coelho, António; Costa, Adelaide MillánThe virtual reconstitution of Castelo de Vide, Portugal, within the FRONTOWNS project, highlights the challenges and successes of multidisciplinary collaboration in heritage preservation through 3D modeling. The goal was to reconstruct the town’s urban evolution, focusing on its role as a border settlement from the 13th to 16th centuries. The project combined archaeological evidence, historical sources, and digital technologies like photogrammetry and 3D scanning. Co-creation workshops aligned diverse knowledge, leading to creative solutions that balanced historical accuracy and technical feasibility. Despite budget constraints, it produced a highquality digital reconstitution with insights for future virtual heritage projects.
- Videoarte e arte generativa: performatividade videográfica, tecnodiversidade e IA generativa: aproximações e repercussõesPublication . Ribeiro, Regilene; Veiga, Pedro Alves daO estudo visa contribuir para o debate atual sobre o processo criativo em artemídia, arte do vídeo e as ferramentas de inteligência artificial. Para isso, aproximou os conceitos de tecnodiversidade e performatividade videográfica a partir da arte generativa. A metodologia é baseada em análises comparativas entre conceitos e uma breve análise de duas videoartes, G.O.D. Generative Ominous Dataset (2023) de Pedro Alves da Veiga e Sopa Primordial (2023) de Alexandre Rangel. Os resultados indicam que a performatividade videográfica pode ser impulsionada pelas ferramentas de IA generativa, mas a produção que tenha por objetivo gerar material criativo e obras de arte, precisa, em essência, da mente imaginativa do artista, da sua capacidade conceitual para tecer relações críticas, reflexivas e poéticas.