Browsing by Issue Date, starting with "2025-01-21"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Participatory design as a co-creation methodology for health literacy games: the case of the TRIO projectPublication . Van Zeller, Maria; Morgado, Leonel; Peçaibes, VivianeThe co-creation of games is a research area that has shown very promising results in identifying technological requirements. It is an approach where the researcher usually adopts the role of a participant observer, guiding the dynamics of co-creation acts. This situation limits the opportunities for replicability of co-creation methods by independent facilitators, which could elucidate the quality and improvement opportunities of these methods, contributing to their more widespread application. In this paper, we present a methodology that aims to overcome this limitation, allowing the replication of co-creation workshops by different independent facilitators. This methodology was conceived in the context of collecting relevant information for the design of an educational digital platform that intends to use gamified resources for adult education in digital health data literacy. Specifically, co-creation workshops were used to gain an overview of the difficulties of different age groups in this area and their perspective on which games would best address these difficulties. The workshops were conducted in five countries with planning oriented so that each country could have a different facilitator, not requiring the presence of the researcher who designed them. The challenge of this planning was to maintain the approach of the facilitators identical in all countries, as best one could. We present here the method adopted through its planning and materials designed for information collection, which included brainstorming using card sorting and game ideation with the use of templates. The analysis of replicability by independent facilitators was done by scrutinizing the produced elements, which allowed us to observe the aspects of coherence and divergence among the various facilitators. Thus, we conclude that this approach is a good starting point to overcome current limitations and identify possible lines of improvement.
- O “Clube da Wikipédia” como ecossistema de desenvolvimento digital com a biblioteca escolar: estudo de caso no ensino básico no distrito de SetúbalPublication . Batista, Ana Luzia Marques Guerreiro Bota; Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Pestana, FilomenaNestes últimos anos, a sociedade e a educação foram confrontadas com significativas mudanças tecnológicas que exigem a adaptabilidade dos indivíduos, sobretudo no modo como adquirem o conhecimento, o partilham e o divulgam. Portanto, a escola, incluindo a biblioteca escolar, é chamada a preparar os alunos para a inovação com as tecnologias de informação e de comunicação, por exemplo, através do desenvolvimento das literacias informacional e digital, entre outras. É nesta dinâmica que a Wikipédia nos surge como recurso e como estratégia de trabalho para o desenvolvimento de competências, inspirando a criação de um clube escolar, o “Clube da Wikipédia”. Pretende-se, assim, por via de um estudo de caso múltiplo, implementado em dois estabelecimentos em Portugal Continental, perspetivar possibilidades de integração curricular da Wikipédia no ensino básico público, designadamente no âmbito do referido clube, em articulação com a disciplina de História, e averiguar se há constrangimentos no desenvolvimento das literacias digitais e informacionais em alunos daquele nível de escolaridade. Metodologicamente, o estudo assenta no paradigma pragmático, porquanto a ação é o foco central da investigação. Os instrumentos de recolha de dados compreendem grelhas de observação focada e fichas de acolhimento, de aferimento e de autoavaliação. Os resultados, obtidos a partir da análise qualitativa e quantitativa dos dados, permitem-nos constatar que o “Clube da Wikipédia” teve impacto nos alunos que nele participaram, especificamente no desenvolvimento das suas competências, em particular no âmbito da literacia da informação e literacia digital, pelo que se sugere alargá-lo a outras áreas disciplinares e a mais alunos.