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- Modelling sustainability risk in the Brazilian cosmetics industryPublication . Romano, Andre; Ferreira, Luís Miguel D. F.; Caeiro, SandraSupply chains involve several stakeholders, with different environmental, social, economic, and ethical attributes, and are exposed to various risks along all stages. One of these risks relates to conditions or events related to sustainability that have the potential to generate harmful reactions from stakeholders in the supply chain. Those risks can materialize through stakeholders’ responses, when they hold companies responsible for unfavorable conditions in the supply chain, leading to reputational damage. Understanding the supply chain’s sustainability risk factors can help companies improve supply chain resilience. This article aims to empirically identify the most influential risk factors in the Brazilian cosmetics supply chain and, additionally, analyze the interrelationships between these risks. The methodology combines interpretative structural modeling (ISM) and matrix cross-impact multiplication (MICMAC) analysis, and is grounded in the opinions of cosmetics industry experts. Firstly, the critical causes and consequences are identified, called factors. Secondly, the ISM model is built, representing the interrelationships between factors and their hierarchy. Thirdly, the MICMAC analysis is performed, unfolding the strength of the relationship among the influencing factors. Fourthly, measures are designed to act on and mitigate the factors identified in the previous steps. The results show that the Brazilian cosmetic companies analyzed do not take advantage of the opportunity to take leadership in cost reduction, differentiation, and engagement with their partners. “Financial risks” were identified as the most influential among the set of risks, while “Technology and innovation” and “Legislation and responsibility” were identified as root risk factors. This research identified measures that could be implemented to act on and mitigate the root risk factors, thus contributing to the research relating to sustainability risks in supply chains.
- Modelo de avaliação de usabilidade e acessibilidade para os websites da Administração Pública Portuguesa: Portal Cultura AçoresPublication . Sousa, Fábio André Esteves; São Mamede, HenriqueNos dias de hoje a Usabilidade e Acessibilidade Web são essenciais para garantir o acesso à Internet a todas as pessoas, principalmente àquelas com mobilidade reduzida ou deficiência que mesmo na atualidade, em indeterminadas situações, são impossibilitadas de alcançar conteúdos por existirem barreiras específicas que lhes impedem o acesso, isto é, que lhes impossibilitam de perceber, entender, navegar, interagir e até criar conteúdos na Web. Por esse facto, nos dias correntes existem comunidades como o World Wide Web Consortium (W3C) que, através da sua Web Accessibility Initiative (WAI), definem diretrizes tais como as Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) e as Accessible Rich Internet Applications (WAI-ARIA), ou mesmo iniciativas governamentais, através de Decretos-Lei, que têm o intuito de reduzir estas barreiras de acessibilidade em diversos contextos, não só na Web mas também diariamente no acesso a instalações, equipamentos, transportes, informação, entre outros, quer de uso público ou mesmo privado e de domínio coletivo. É aqui que entra o conceito de Design Universal, que nada mais é que uma mentalidade que promova a usabilidade e acessibilidade, não como caridade, mas como algo que facilita o acesso a todos, ou seja, um direito comum, através da criação de ambientes, produtos e serviços que possam ser usados comummente independentemente da condição a que se está sujeito. Os Websites da Administração Pública Portuguesa devem ser um exemplo disso mesmo. Acontece, no entanto, que em 2019 apenas 3 dos seus 124 Websites oficiais respeitavam as diretrizes WCAG 2.1, ou mesmo as diretrizes WAI-ARIA 1.1, ao contrário do que indica o Decreto-lei n.º 83/2018 que obriga todos os Websites da Administração Pública a darem resposta às mesmas (Público, 2019). Para eliminar este problema apresentarei um Modelo que visa auxiliar as entidades governamentais na avaliação da Usabilidade e Acessibilidade Web dos seus portais, dando a conhecer e ensinando a aplicar um conjunto de métodos que possibilitam a deteção de erros relativamente ao que aconselham as diretrizes WCAG 2.1 e WAI-ARIA 1.1. Este Modelo será explicado tendo como exemplo de aplicação o Portal Cultura Açores, da Direção Regional da Cultura dos Açores.