Browsing by Issue Date, starting with "2021-01-28"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Exploring the professional development of doctoral supervisors through workplace learning: a literature reviewPublication . Huet, Isabel; Casanova, DiogoThe professional development of doctoral supervisors is a relatively new area of academic development that is still non-existent in many higher education institutions worldwide. This is particularly relevant to explore as several other studies indicate that the quality of doctoral supervision has a direct impact on the doctoral student progression and attrition rates and on the quality of the student experience. The purpose of this literature review is to explore what has been written about the professional development of doctoral supervisors, with a focus on understanding how learning takes place in the workplace. Through a systematic literature review approach, 20 manuscripts in the social sciences were identified as providing an in-depth exploration of the topic under study. The analysis of these manuscripts was situated within the theories of adult and workplace learning. Professional development occurred in different shapes and forms and is shaped by institutional and national academic cultures. There was a common understanding that learning occurred more often through self-reflection and dialogue, in both formal and informal learning spaces, and that there is a need for focusing more on the pedagogy of the doctorate. The article ends by suggesting a set of institutional recommendations for promoting the professional development of supervisors.
- O papel das lideranças no atendimento a estudantes com altas habilidades/sobredotação em escolas da rede particular de Belo Horizonte/MG/BrasilPublication . Torres, Vicente Omar Diniz; Barros, Daniela Melaré VieiraEsta tese tem como objetivo analisar a atuação das lideranças educacionais em prol do atendimento a estudantes com altas habilidades / sobredotação, no Município de Belo Horizonte – MG – Brasil. Consideramos ser uma necessidade premente o suporte especializado a este público diante de sua quase inexistência e do desperdício de talentos e potenciais humanos que sua ausência traz à sociedade. Para tanto, ponderamos que uma postura de investigação – ação por parte dos gestores educacionais, com bases na personalização da aprendizagem, podem trazer melhorias consideráveis a este propósito. A metodologia foi caracterizada como explanatória sequencial com abordagem mista, desenvolvida por pesquisas bibliográficas acerca da sobredotação e da liderança educacional e por entrevistas semiestruturadas a diretores de escolas de ensino básico, da rede privada. A análise dos resultados teve em conta os dados quantitativos e qualitativos da pesquisa de campo e levou-nos a constatar a pouca familiaridade das lideranças educacionais com o tema da sobredotação.