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- Are distance higher education institutions sustainable enough?: a comparison between two distance learning universitiesPublication . Casado-Aranda, Luis Alberto; Caeiro, Sandra; Trindade, Jorge; Paço, Arminda; Lizcano Casas, David; Landeta, AnaPurpose – Universities are continually transforming its structure and governance in response to the new social, environmental and economic challenges. Particularly, there has recently been a growing academic interest for measuring sustainable practices of higher education institutions (HEI) aiming to monitor and reduce their carbon emissions, as well as transform them into more sustainable organizations. More recent studies began to focus also on the sustainable performance of distance education Universities. So it became crucial to evaluate their sustainability practices through sustainability assessment tools with the aim of improving their sustainability performance and boosting their role as agents of academic, social and economic change. The purpose of this study is to assess and compare holistically sustainability implementation in two similar distance learning universities and to evaluate their advantages and disadvantages. Design/methodology/approach – One of the most rigorous and internationally used sustainability assessment tools was used – the Sustainability Tracking, Assessment and Rating System, to evaluate and compare sustainability implementation in two distance universities, one from Spain and another from Portugal: the Madrid Open University and Universidade Aberta. Indicators of both universities were compared and ways of improvement in both universities were widely discussed. Findings – The results of this research show that there is a similar pattern in both universities. Both have low performance in campus operations and low levels of community participation but good performance in sustainability courses and programmes offer. The results of both institutions were compared and allowed a learning process for improvement. Distance learning universities Received 21 July 2020 Revised 5 October 2020 14 October 2020 Accepted 21 October 2020 International Journal of Sustainability in Higher Education © Emerald Publishing Limited 1467-6370 DOI 10.1108/IJSHE-07-2020-0260 The current issue and full text archive of this journal is available on Emerald Insight at: https://www.emerald.com/insight/1467-6370.htm Originality/value – This research hopes to contribute to the continuous research about the usefulness of sustainability assessment tools in particular when applied to distance universities at the time that offers new paths to carry out improved sustainable practices in crucial areas of interest such as research, administration, education and resource-saving. This research also highlights the value of distance learning universities and their ability to be more sustainable after the advent of COVID-19
- Empresas familiares e e-turismo no contexto da hotelaria: um estudo aplicado na ilha de São Miguel, AçoresPublication . Cabral, Rodrigo da Câmara Velho; Negas, Mário; Carvalho, LuísaEm geral, muitas empresas começaram como pequenas empresas familiares e mais tarde tornam- se emgrandes empresas, dando emprego a muitas pessoas e criando riqueza para o país onde estão inseridas, são exemplos em Portugal, o grupo Sonae, o grupo Amorim, o grupo Delta Cafés, o grupo Pestana, o grupo Bensaude, etc. As teorias de gestão afirmam que as empresas familiares são o princípio da evolução de uma organização, que com o tempo evolui para organizações maiores, mais complexas e profissionais. Na ilha de São Miguel no arquipélago dos Açores, existem muitas empresasfamiliares na área da hotelaria, sendo este um dossectores económico que mais tem evoluído nos últimos anos, tanto a nível nacional como na ilha de São Miguel, Açores. Os canais digitais são hoje uma ferramenta fundamental para a captação de hóspedes na hotelaria, devido sobre tudo à importância das TIC e da Internet na sociedade atual. Já os fatores críticos de sucesso servirão para que os gestores possam medir determinados fatores que serão ou não importantes para o sucesso dos hotéis. O sucesso da hotelaria encontra-se associado aos gestores, estes terão de tomar as melhores decisões para que o sector continue a evoluir e a melhorar, consolidando cada vez mais a importância que o setor tem na economia europeia, portuguesa e na micaelense. Foi então realizado um estudo exploratório, que através de um questionário aplicado aos gerentes, diretores, gerentes intermédios e proprietários de hotéis do tipo empresa familiar em São Miguel, Açores, concluiu que a gestão adequada da reputação online como o conteúdo exposto no website próprio, novas promoções e lançamentos de campanhas, são fundamentais para que as empresas mantenham uma identidade de marca positiva perante os seus clientes e/ou potenciais clientes. Os fatores críticos de sucesso com maior relevância foram a satisfação do cliente, qualidade de serviço oferecida, sustentabilidade da qualidade de serviço, gestão (liderança), custo do serviço, quantidade total de vendas (clientes totais) e iniciativas dos empregados.