Browsing by Issue Date, starting with "2007-07"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Lay rationalities about madness and mental illness: a study in the north of PortugalPublication . Alves, FátimaThe way in which societies relate to madness is in accordance with dominant concepts about the world (Benedict, 1934; Devereux, 1970). Modern rationality has created mental illness as an ‘object’ controlled by medicine (Foucault, 1987).The concepts, attitudes and practices associated with mental illness in modern societies are different in the scientific universe of psychiatry and in the lay universe that is culturally distant from the scientific representation of the body, the disease and the patient (Devereux, 1970). The semi‐peripheric condition of Portuguese society is the factor which allows characteristics typical of developed societies to co‐exist on a par with characteristics typical of less developed and less complex societies (Santos, 1990). This situation leads us to believe that inside the more universal system of modernity, the explanation of insanity and mental illness in Portuguese society contains some specifics. The study that we present here centers on the lay knowledge system in explaining mental suffering and mental illness. In this context we try to understand to what level the common universe of perceptions, attitudes and practices associated with mental suffering and mental illness has been penetrated by psychiatry. What other thought and action systems apart from this, can people turn to? How people identify, conceive, explain and deal with mental suffering and with mental illness? We try to understand the various elements of the mental life such as thoughts, beliefs, values, feelings, actions, as mediations of the interaction between the personal and the social and cultural spheres. This work was influenced by Geertz’s argument to describe experience from ‘the native’s point of view’ (Geertz, 1983) and the Lahire’s (2005) argument about the ‘plurality of habitus and contexts of action’ ‐ deriving from Bourdieu’s (1979) conceptualization about habitus ‐ that influence the social action. Our report is the result of the analysis of information gathered from interviews with a diverse random sample of 68 men and women from the north of Portugal.
- An immersive musical instrument prototypePublication . Valbom, Leonel; Marcos, AdéritoThis article describes a prototype immersive musical instrument that expands the concepts of traditional musical elements and allows the integration of a spatial dimension using 3D music and sound objects into the musical environment by employing physical, visual, and sound immersion. From the prototype's evaluation results, the authors conclude that immersive musical instruments naturally give users a way to perform, compose, or improvise music (in real time) with a high degree of control.
- Notas para a história da espiritualidade do Coração de JesusPublication . Franco, José EduardoExplicação da especificidade da espiritualidade do Coração de Jesus; recordação das suas raízes e etapas de afirmação histórica, com especial destaque para as influências de S. João Eudes e Santa Margarida Maria, no século XVII, que levaram à disseminação universal da devoção durante o século XVIII; para precisar o contributo de Leão Dehon e os desenvolvimentos desta espiritualidade no século XX.
- As crianças e a igualdade de oportunidades: riscos múltiplos, necessidades especiaisPublication . Gronita, JoaquimNo Ano Europeu da Igualdade de Oportunidades para Todos foi oportuno reflectir sobre as políticas de prevenção existentes e do rumo que se perspectiva para as respostas a todas as crianças com necessidades especiais, sem excluir a dimensão preventiva. Isto, sob pena de estarmos a desrespeitar várias Declarações Internacionais de que somos signatários e de não estarmos a proporcionar a igualdade de oportunidades a todas as crianças . A Intervenção Precoce e a Educação Inclusiva são dimensões complementares da construção de uma sociedade inclusiva. As equipas já em funcionamento deverão manter os seus profissionais a fim de garantir a qualidade e a continuidade das relações já estabelecidas com as famílias. Sugere-se no que respeita à organização e gestão da Intervenção Precoce: o A supervisão técnica e exterior à equipa o E como nos aconselhou Bairrão & Almeida, em 2002, “partir das experiências positivas de alguns projectos integrados já existentes e procurar progressivamente alargá-las”, respeitando a diversidade existente. o A homogeneização dos aspectos metodológicos da intervenção, deverá ocorrer da avaliação e investigação, conforme acordo as práticas recomendadas O Estado deverá incrementar uma Avaliação Externa de todo o sistema de Intervenção Precoce por uma estrutura independente, com envolvimento de estabelecimentos do Ensino superior, efectivada num consórcio inter universitário. Todos quantos em Portugal têm contribuído para a implementação de respostas em Intervenção Precoce, no contacto directo com as famílias, já concluíram que esta resposta não se prescreve e também não se concretiza através de o chamado “trabalho com as famílias” que significa “convencer as famílias a fazer aquilo que os profissionais consideram mais adequado”. Constrói-se numa relação de parceria com a família, de acordo com o que ela sente necessário e de acordo com os recursos que consegue activar na comunidade.