Browsing by Issue Date, starting with "2003-09"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- A fuzzy patient model in anaesthesiaPublication . Nunes, Catarina S.; Mahfouf, M.; Linkens, D. A.Balanced anaesthesia introduces the problem of drug interactions. In this article, the effect concentrations of anaesthetic and analgesic are used to model the pharmacodynamic interactions of the two drugs on the cardiovascular parameters, and on the auditory evoked potentials. An adaptive network-based fuzzy inference system is used to model the different signals. A stimulus model is used to establish the effects of surgical stimulus on the cardiovascular parameters. This model, is constructed into a Mamdani type of fuzzy model, using the anaesthetist knowledge described by fuzzy IF-THEN rules. Clinical data is used to construct the patient model.
- Matemática para todos : questões das salas de aula multiculturaisPublication . Moreira, DarlindaA Constituição da República Portuguesa no Artigo 74º 1. enuncia que “Todos têm o direito ao ensino com garantia do direito à igualdade de oportunidades de acesso e êxito escolar.” Neste quadro legal qualquer criança em território português, independentemente da sua proveniência etnico-cultural e nacionalidade, bem como da legalização dos papeis dos seus progenitores, tem direito à sua cultura, educação e escolaridade com garantias de sucesso. Também a comunidade educativa de educadores matemáticos tem acentuado a posição que defende que a matemática é para todos. Nesta convergência de princípios esta conferência foca-se na realidade educativa portuguesa no que diz respeito à vertente multicultural das salas de aula para analisar algumas das questões que se têm vindo a colocar à comunidade educativa. Pretende-se, assim, contribuir para uma reflexão que melhore o acesso de todos à educação matemática.